It's my life

Alla inlägg under februari 2009

Av Stina - 10 februari 2009 11:02

Ridning för fröken flodhäst idag.

E och Kiwa gjorde oss sällskap - blir ju inte så ofta så det är himla trevligt när man får ridsällskap nån gång !

Vi var väl ute i 35 min - mest skritt pga denna förbenade is !!!!!!!!!!!!!

Billan iaf som vanligt blir som en HELT annan häst när man rider !

Vid hantering står hon mest och hänger och är allmänt TRÖG när det gäller att förflytta sig - man kan bli galen på henne vid in/uttag för hon riktigt släpar benen efter sig i skölpaddefart.

Men så ska man iväg och rida - och vips har man en annan häst !

Det taktas och fjantas för småsaker och hon är helt enkelt superpigg !

Det har jag berättat för E men hon har nog inte riktigt trott mig där =)

Men så red vi ju ihop idag och E fick se hennes andra jag .

" Det är ju en helt annan häst när du rider ! Huvudet högt och en helt annan kroppshållning. Fasen är hon alltid så här pigg  ?"

Av Stina - 9 februari 2009 08:30

Idag var det dags för vår hovslagare att göra ett besök.

Mina hästar är billiga i drift - Mulle och Vincent behövde bara göra en liten runda framför hovis och sen knalla in i sina boxar igen ! Inget att göra vid dom :) Plånboken tackar !

Billan däremot är ju framskodd så där får jag allt punga ut med några kronor.

Iaf så ställer sig min hovis och tittar på Billan och påstår sedan att hon gått upp i vikt sen han var här sist.

Ja -jo -nää - eller kanske liiite då om jag tittar på henne ordentligt ....

Då kläcker han ur sig kommentaren -" Du får passa dig så du inte får fång på den här " !!!!!

Dom har tydligen fått in väldigt många fång hästar på kliniken sista tiden där min hovis jobbar och han ville bara ge mig en liten varning för överviktig häst.


Och ja - man blir ju hemmablind och ser kanske inte alltid förändringarna som är tydliga för någon som inte ser hästen varje dag.

Jag vet ju att jag är frikostig med maten till hästarna och att Billan har lätt för att lägga på sig några kilon, även Vincent som tidigare var ett vandrande staket har senaste halvåret faktiskt byggt en liten mage.

Jag har tagit som vana att mäta dom emellanåt för att se förändringar -

så jag plockade fram måttband och mätte alla 3 när jag tog in dom för kvällen.

Vincent + 10 cm sedan september

Billan + 3 cm sedan december


I Vincents fall har ökningen mycket att göra med att han har breddat sig överlag sista tiden och fått en kraftigare bröstkorg.

I Billans fall så är det ca 15 kg fett hon lagt på sig.


Vilken ångest ! Panik !!!

Jag matar min häst till döds ( dramatiskt ) !!!!

Så jag har räknat , klurat och funderat och kommit fram till en liten bantningsplan för fröken vilket INTE kommer att gillas .

Jag har då aldrig sett ett värre MATVRAK till häst !

Hon äter SNABBT !! och helst hela tiden - jag vet faktiskt inte om det finns något stopp i den här modellen av häst ?!

Bilden är från augusti förra året - sedan dess har hon alltså lagt på sig ännu mer.






Av Stina - 4 februari 2009 21:37

Idag blev det ridpremiär för Becca och Mulle !

Först blev han ordentligt ompysslad och sen bar det iväg på en premiärtur.

Vi gick en skrittpromenad på ca 20 minuter på vår lilla grusväg.

Becca tränade på att göra halt vid varje snöstake :) utmed vägen, något dom fixade utan problem ( fast det är svårt att hålla tyglarna lagom korta hela tiden).

Mulle kände sig lite ensam när vi kom en bit bort från kompisarna - men han knatade på och ropade bara på dom ett par ggr.

Efter ritten belönades Mulle med morot och kramar - jag tror nog att både Becca och Mulle var nöjda med sin första lilla tur ihop !




Av Stina - 3 februari 2009 11:54

Japp, tömkörnings premiär för Vincent idag !

Lite förvirrad kille innan han begrep vad matte var ute efter,  men han fattade snabbt !

Så det blev ett par fina varv på gårdsplanen med svängar åt båda håll och några stopp.

Lättlärd kille som VILL göra rätt - men känslig så det gäller att ta det lugnt.

Och jag har all tid i världen :)


Billan fick sig en rejäl rykt och massa mys ( och några morötter).

Blir hennes tur att få jobba imorgon !

Av Stina - 1 februari 2009 10:53

Så fick Mulle träffa sina nya polare idag när jag släppte ihop dom.

Var lite orolig för att Vincent skulle vara på lite för mycket så jag tog ut honom först och sen Mulle så inte Vincent skulle ha Billan bakom sig och karta upp sig för mycket.

Men det gick hur bra som helst. Mulle visade direkt ungdomarna vart skåpet ska stå och så var det klart :)


Ta in dom på kvällen visade sig vara svårare. Becca och jag knatade bort för att ta in Mulle först hade vi tänkt oss. Men nehej - det hade inte Mulle tänkt sig så inte fick vi med oss någon ponny in !!

Det var bara att gå tillbaka och hämta Johan och några morötter.

Jag tog mina först i grimma och sen fick Johan muta Mulle med morot. Och vad gör inte en liten ponny för en morot????

Tur att jag har laddat upp med ett par kg morötter :)

Några bilder från morgonens ihopsläpp :


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards