It's my life

Alla inlägg under juli 2009

Av Stina - 19 juli 2009 22:45

För ett par veckor sedan utökades familjen med 2 nya medlemmar - Jossan och Gosan flyttade hem till oss.

2 små söta marsvinsflickor vi fick med oss hem från djuraffären.

Dom är officiellt Beccas - liten tröst för sin katt hon förlorade i midsommras - men gladast är nog jag ändå =)

Har haft marsvin i många år - ja, sen barnsben - och har alltid älskat detta lilla underbara djur.

Nu har vi varit utan ett par år, och det blir tomt utan marsvin i huset !

Älskar deras visslande som välkomnar en när man kommer hem ( speciellt om man handlat och har en prasslande påse i handen ).

Även sambon som inte är speciellt förtjust i smådjur alls kan jag komma på med att prata och ge godis till dom små liven ;)

Nedan några suddiga mobil bilder på underverken :


Av Stina - 19 juli 2009 20:23

Besök hos lillebror idag där jag fick se förödelsen efter branden på nära håll.

Det var riktigt jobbigt att se huset jag växt upp i borta - en hög av bråte är allt som är kvar.

Alla minnen som virvlar runt i huvudet när man står där och tittar på det som en gång var ett älskat gammalt hus.

Min bror hade fått en broschyr med förslag på hus som försäkringsbolaget kan tänka sig bygga.

Opersonliga masstillverkade hus - känns som ett helgerån att slå upp ett sånt hus !!

Nu är det ju min brors beslut - hade det varit mitt hade det aldrig fått komma upp ett sånt hus på tomten !

Kände mig både ledsen och arg när jag åkte därifrån - mer påverkad än vad jag trodde jag skulle bli...



Av Stina - 19 juli 2009 10:40

Idag var ingen rolig dag deklarerade Becca på em.

Och jag förstår henne fullkomligt !

Det började bra med kalas hos grannflickan vid 12 tiden och det hördes lång väg hur roligt dom hade, ungarna =)

Efter drygt en timme blåser grannens ytterdörr igen - där Beccas små fingrar befinner sig... och jag får en chock när hon kommer hemspringandes med blodet forsandes.

Ett klämt långfinger - precis där nageln slutar får hon ett jack som löper nästan runt hela fingret och är några mm brett och djupt.

Efter kontakt med sjukvårdsupplysningen har vi sån tur så vår vc ett par km från oss är bemannad med sjuksköterska och vi får komma dit för en koll.

Det blev tejpat och bandagerat på ingen tid alls och vi var innerligt glada att vi slapp åka in till stan med långa väntetider som följer.

Becca som vanligtsvis är otroligt känslig med allt som kan tänkas göra ont var hur modig som helst hela tiden fast jag såg hur ont det gjorde =(






Av Stina - 17 juli 2009 13:41

Knappt vaken imorse när Davids korttidshem ringde - sjuk personal, kunde vi komma och hämta David tidigare ?

Johan skulle ändå in till staden för att hämta sin dotter på fm, så han gav sig iväg lite tidigare än planerat och hämtade upp David på vägen.

Han hade haft en bra vistelse där, men var glad att vara hemma igen. En viss längtan efter Xbox 360 spelade in tror jag =)


Hästarna står just nu i stallet och sover - tar in dom mitt på dagen så dom slipper undan de värsta angreppen av insekter.

Det är nåt fruktansvärt vad hemska dom är insekterna - såg på håll när vi hämtade hästarna att dom redan då var halvt galna över attackerna och dom kom galopperande mot oss för att få komma in och vara ifred .

Red Billan lite tidigare igår em - var mulet och blåste lite så jag trodde vi skulle klara oss rätt bra, men vi fick freda oss som tokar mot blinningar och bromsar !

Tänk vad dessa små kräk kan förstöra en sommar !!!


Becca tränade lite balansövningar på Mulle igår medans jag longerade, och Vincent red jag ca 10 minuter  i skritt och lite trav på vägen.



Av Stina - 16 juli 2009 10:53

Då har jag äntligen tagit mig i kragen och kommit igång med hästarna igen.

I förrgår var Billan och jag ute och skrittade en halvtimme, och igår red vi lite på gårdsplanen.

Johan satte upp först och vågade sig på lite trav när jag höll i säkerhetslina ( longerlina ) - det kom ett och annat utrop när han klämde till juvelerna  och jag hade fullt sjå att hålla mig för skratt =)

Sedan satt jag upp en sväng och tränade lite flytt för skänkel bla och till sist satt Becca upp och skrittade själv ett par varv.

Billan är bara så himla snäll när det inte ställs några krav - och förhoppningen är att Becca ska kunna ta över henne om några år om hennes intresse håller i sig.


Sedan satt jag upp på Vincent och skrittade honom ca 10 minuter utan missöden ;)

Efter att ha suttit på Billan så känns det som att sitta på ett vingligt staket ungefär =)

Tycker att Vincent dessutom har tappat en del i överlinjen så jag har börjat sätta till lite protein åt honom.

Ändå har han klarat sig väldigt bra hullmässigt iår mot tidigare - märks att han börjar bli "vuxen".

Billan däremot ser helt enkelt dräktig ut - suck !

Av Stina - 15 juli 2009 10:24

En sak är säker - jag ska åka och köpa ett gäng brandvarnare till och belamra huset med dom !


Hur har du det med dina brandvarnare  ?


Detta är vad som är kvar av min lillebrors hem :



Av Stina - 14 juli 2009 13:42

Väckt 05.30 av att telefonen ringer - en ganska chockad mamma i andra änden som kunde berätta att mitt barndomshem brunnit ner inatt.

Min bror som bor där nu hade änglavakt - vaknade av en smäll och när han öppnar sovrumsdörren (på övervåningen) slår lågorna emot honom, och han hoppade ut från balkongen.

Huset fick han sen se brinna ner till grunden...


Vilken situation att befinna sig i - allt borta! Kläder - papper - värdesaker - fotografier - minnen etc.

Bara stå där och inte ha nåt kvar !!!!

*ryser*


Nu är ju min lillebror dessutom en riktig envis ... unge ! och vägrar ta emot hjälp och vägrade likaså att följa med ambulansen inatt.

Vad jag förstår vägrar han idag oxå åka ens till VC - han slog i rygg och svanskota vid hoppet och borde få det kollat och dokumenterat ordentligt.

Sitter och funderar på om jag ska åka ner och släpa iväg honom ????

Envetna unge till lillebror ! *grrr*


Notis från Norrköpings Tidningar:


Man räddade sig ur brinnande villa

Vikbolandet

En 34-årig man och hans hund lyckades rädda sig ur en brinnande villa under natten mot tisdag.

Mannen hade gått och lagt sig, men vaknade vid 02-tiden av smällen då en fönsterruta exploderade. När han öppnade dörren stod rummet i lågor. Mannen lyckades ta sig ut ur huset genom att hoppa ut från balkongen, även mannens hund kunde räddas.
Larmet kom in till SOS klockan 02.05 och villan som låg på Rönövägen ska redan då ha varit övertänd och brann sedan ner till grunden.

Villan var mannens bostadshus och mannen befann sig ensam i huset vid olyckstillfället. Enligt polisen ska mannen ha klarat sig oskadd.

Polisens tekniker kommer att undersöka möjliga brandorsaker under dagen.

 
Av Stina - 13 juli 2009 20:29

Sovmorgon till kl 9 !!!

Underbart !

Vet inte när jag sov så länge sist ..... lyx =)

Sedan tog vi och åkte till min bror och brorsdotter - vi hälsar inte på så ofta, vilket är synd och skam.

Dom bor en "bra bit" bort och jag tar mig aldrig tid att åka den resan - världens tråkigaste väg är det oxå !

Emelie har ju skaffat sig 2 nya hästar sista tiden - och jag var ju bara tvungen att åka och inspektera !

Det blev kärlek vid första ögonkastet när jag såg lilla Ebony ....

En fantastisk liten tös .... där har du en topp häst Emelie ;)


Framåt kvällen blev det barbacka ridning för Becca och Mulle.

Mulle blev rädd för Micke när han kastade sly på hög en liten bit ifrån oss och det blev markkänning för Becca igen.

Tuffa Becca hoppade upp igen och fortsatte som inget =)


Nu ska det snart bli soffan och filmtajm för min del.

Bjuder på en bild på lilla Ebony och mig - erkänn att hon är bra söt !!

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards