It's my life

Alla inlägg under augusti 2009

Av Stina - 13 augusti 2009 17:44

är jag ens vettig som tänker tanken på att köpa en häst till ????

Månne har det slagit över rejält för mig ..... inte för att jag någonsin varit helt normal *s*


Av Stina - 11 augusti 2009 19:49

Besök av hovslagaren med lärling idag.

Halvskoning av Billan, lite puts på Vincent och verkning av Mulle.

Stackars lilla Mulle har fått problem med en liten hålvägg i höger fram så hovis skar upp hovväggen och jag ska leta upp barfotaboots till killen. Finns det i så små storlekar ?? hmmm .. ska sätta mig och leta info sen.

Har varit jobbigt då han fått in små stenar som kilat fast och gjort ont. Halvt omöjliga att pilla ut har dom varit oxå !

Skillnaden märktes direkt på grusvägen bort mot hagen då Mulle kunde pinna på bra utan att få ont av små fastkilade stenar.

Ev blir det skoning fram sen när hoven har fått växa ner.


Connemarans hovslagare dök upp när vi var halvvägs igenom våra hästar och dom roade sig med att jämföra verktyg och hästar.

Full fart i stallet med hästar, ägare, hovslagare och lärlingar rännade åt alla håll *s*


Av Stina - 10 augusti 2009 19:32

Första dagen avklarad - och jag är helt SLUT !!

Ska nanna tidigt ikväll - somnar nog direkt.


Fått hem hö idag - tack broder - så nu ska jag klara de varma månaderna tills jag kan köra igång med hösilaget igen.

Stödfodrar ju redan med hö pga dåligt bete så det lär gå åt.

Kände mig sååå nöjd när jag gick och luktade och klämde lite på mina balar =)


Billan och Vincent står i sjukhagen i väntan på att gå in för natten.

Hovis kommer tidigt imorgon så dom får sova i box inatt.

Fick nytta av mina nyköpta Blundstone jodphurs med stålhätta idag när jag tog hem dom från betet. Vi mötte nämligen den farliga glassbilen och när Vincent blir skraj hoppar han upp i knäet på mig och tror jag ska rädda honom från faran.

4 tramp/hopp på mina stackars fötter hann han få in - tack vara skorna klarade jag mig oskadd!

Så nåt har jag lärt mig *S* - stålhätta i närheten av hovar.

Förra sommaren var jag inte lika smart utan var borta på betet och fyllde på vatten iförd ballerina skor. En av hästarna blev rädd och hoppar till - landar på min fot med sina skoförsedda hovar.

Johan som var med höll på att svimma innan jag ens märkte att blodet pumpade ut i mängder. Johan körde upp mig till VC 3 km bort - blev en lång blodrand från parkeringen till dörren där jag satte mig på en bänk och tog av mig ett stycke blodfylld sko som vart kvarlämnad när dom kom ut och hämtade mig.

Personalen fick sen gå ut och spola utanför då en mängd människor förskräckt kom in till receptionen och undrade vad som hänt med tanke på allt blod överallt.

Iallafall blev det 11 stygn och 8 veckors sjukskrivning hoppandes på kryckor. Inget brutet som tur var men lyckades få infektion i såren - hovar är väl inte det renaste man kan tänka sig ....


Efter det skaffade jag mig det första paret jodphurs med stålhätta ... man lär så länge man lever !!


Av Stina - 9 augusti 2009 21:30

Slut på semestern .. imorgon är det dags att återgå till jobbet.

Kommer väl vara helt slut kl 16 när jag får gå hem - varmt ska det ju bli imorgon också.

Suck.

Iår är det värre än vanligt att återgå då jag vet att det väntar schemaändringar och personalneddragningar under hösten.

Inget roligt läge liksom ... suck igen.


Jaja - jag ska väl ta och packa ihop det jag ska ha med mig imorgon, duscha och försöka somna lite skapligt.


Av Stina - 5 augusti 2009 21:28

Vi har de senaste 2 dagarna roat oss med att fixa med hagar.

Varmt, tungt och mycket flugor. Men bra blev det iaf.

Den ena hagen byggde vi sluss i - så mycket lättare att få ut en häst utan att dom andra lyckas rymma.

Kändes speciellt nödvändigt nu när det går en connemara med mina hästar där tonårstjejjerna i familjen ibland tar in själva.

Inte så lätt att mota bort mina ibland lite buffliga och busiga unghästar !


Sen har vi en hage som på ett ställe avslutas med ett ... stup !

Vi har haft dubbla stängsel med några meters mellanrum där för att förhindra att dom kommer för nära det hemska stupet.

För ett tag sedan såg jag att dom hade haft ner övre tråden på första raden och hästarna åkte ur hagen rätt fort.

Nu har vi fixat med 3 lager stängsel - först el och sen 2 lager trästaket med eltråd emellan bräderna.

Det ska förhoppningsvis hindra att det händer nån olycka där.


Ikväll har det varit en sån där underbar sommarkväll - vi passade på att njuta av den med en promenad.

Johan tog Troja och jag hade koll på Becca som red på Mulle.

Blev en skön runda i lagom takt sådär så man hinner njuta av allt som finns omkring .

Av Stina - 2 augusti 2009 20:43

Hunnit med att rida både Billan och Vincent idag.

Vincent var piggare än vanligt och bjöd på några små bocksprång , jag lyckades med att sitta kvar vilket jag är mer än glad för.

Billan och jag tog oss en lugn tur runt Tväggestad framåt kvällen - för ovanlighetens skull var hon inte det minsta tittig idag vilket hon brukar vara.

Vi kunde tom traska igenom leriga partier utan att hon fick spunk. Hon är en fin dam och gillar inte att få lera på sina hovar i vanliga fall...



Av Stina - 1 augusti 2009 20:46

För några veckor sedan köpte vi en Xbox 360 till barnen.

Av någon konstig anledning så hittar jag min sambo där titt som tätt ...

Tydligen kräver dessa spel speciella sitt ställningar - sällan jag ser att han sitter som man normalt gör i en soffa.

Det där förstår jag mig inte på alls ... men jag vet vart jag ska leta efter honom iaf.

Av Stina - 1 augusti 2009 20:24

Billan och Vincents mamma heter Denise Lopez och är ett varmblodssto född 1997 e. Giant Force - Dan Holmbo.

Jag köpte henne dräktig med Billan 2004 och sålde henne 2007.

Det var under stor vånda jag tog beslutet att sälja henne - hon var speciell och betydde oerhört mycket för mig.

Jag valde faktiskt att sälja Billan som ettåring för att kunna behålla Denise - men när sen Billan blev till salu igen tog jag beslutet att köpa tillbaka henne och sålde istället Denise.


I början av året vart så Denise till salu igen och jag blev tillfrågad av nya ägaren att köpa tillbaka henne.

Jag försökte trixa och fundera ut ett sätt att kunna ta tillbaka henne men blev till sist tvungen att tacka nej.

Denise såldes sedan till en tjej som verkar jättetrevlig ( har fått lite kontakt via facebook ) och har ett fortsatt gott liv vilket känns underbart.

Trots det har jag svårt att släppa tankarna på henne och idag har varit en sån dag jag har saknat henne enormt.

Vissa hästar man träffar tar upp en större del av hjärtat än andra - så är det bara - och Denise är en sån för mig.

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards