It's my life

Alla inlägg under september 2009

Av Stina - 24 september 2009 20:29

Ebba har ingen feber - tack för det du där uppe ;)

Hon är svullen och varm dock och såren varar friskt .. har precis vart nere och lagt omslag igen.

Kanonduktig är hon !! Lite viftande med bakbenet men inga större protester trots att det måste göra ont när jag är där och styr. Är såå stolt över min lilla bebis !

Hon är inte halt, äter med god aptit och verkar må bra annars så jag avvaktar med ev veterinär.

Slår ett slag för vetflex lindorna - självhäftande och kanonbra ! Ska åka och köpa att antal stycken imorgon - det är ju LÖN  =)

Får stiga upp lite tidigare imorgon med så jag hinner ta av omslaget och lägga på skyddsbandage över dagen.

Samt tempa då och känna in läget ifall jag behöver slå en signal till vet trots allt


Har jobbat 8-16 idag, em var jag på repetionskurs i förflyttningsteknik inne i staden.

Många bra tips och ideer att ta med sig och prova på avd.

Repetioner av såna här slag skulle man nästan behöva ofta än vart tredje år (som är nu) - det är så himla lätt att man återgår till det ofta felaktiga gamla sätt man arbetar på.

Förflyttningarna blir ju smidigare och lättare för både mig som personal och den brukare jag hjälper om jag gör rätt !




Av Stina - 23 september 2009 11:20

Jag har missat 2 små sår på Ebbas ena bakben - insidan av kotan och strax nedanför.

Det blev jag varse idag när jag skulle släppa ut på morgonen och ser att bakbenet är bra svullet Skäms

Vid närmare inspektion hittar jag 2 små infekterade sår ... f-n säger jag bara !

Tvättade rent och hämtade min nya febertermometer inköpt för ca 3 månader sen och blir då snart varse att batteriet är slut !!! Jag har inte ens packat upp den förrens idag.... f-n en gång till !

Johan ska in till staden sen så han får köpa nytt batteri så jag kan tempa ikväll .


La jodopaxomslag och släppte ut henne i hagen - efter nån timme när jag kollade till henne hade svullnaden gått ner när hon fått röra på sig och hon är varken halt eller verkar påverkad på nåt sätt.

Jag är lagom glad på mig själv just nu kan jag lova !!!


När jag sen gör iordning Billan för en ridtur märker jag att hon har 2 hårda knölar - på utsidan av höger framben.  En liten värmeökning  men ingen hälta. Aktivt överben ?

F-n en tredje gång !

Av Stina - 22 september 2009 20:07

E och jag har varit inne och hämtat spån i stora staden idag.

Skönt att få hem ett större antal balar på en gång - 6 hästar förbrukar en del spån per månad.

47 st spånbalar lyckades vi pressa in i hästtransporten .. det blev bara liiite överlast Oskyldig

Jag lyckades nog oxå sträcka en muskel när vi bar in dom i stallet ... bara lite otränad ...


  

Av Stina - 22 september 2009 19:44

Idag regn och blåst. Höst med regn och rusk innebär täcken på en del hästar.

Det i sin tur innebär att stora täckesmarodören i Vincent vaknar till liv =(


Kiwa hade alltså regntäcke på sig ut i hagen idag, både E och jag trodde nog att det skulle gå bra eftersom Kiwa är en riktig bitch ibland . Vi trodde inte att hon skulle tillåta Vincent att dra och slita i henne, men tji fick vi.

Hon gjorde inte en ansats till att säga ifrån och Vincent .... ja, han blir nästan manisk !!

Täcken är dyrt ... jag har ingen lust att ersätta förstörda täcken stup i kvarten, och E har ingen lust att få sina förstörda så det var bara att ta Vincent ur hagen.


Jag har varit väldigt osäker på om det skulle funka att ha Ebba och Vincent ihop.

Fodermässigt skulle det vara suveränt - båda behöver äta i mängd för att få i sig det dom behöver.

Båda gillar att busa runt - så visst skulle dom kunna ha himla kul ihop.

Problemet är att Vincent är en bufflig tonåring som leker lite väl bryskt och inte har full kontroll på när det är dags att sluta bitas, och Ebba är en liten bebis.

Idag blev dom iaf ihopsläppta.


Jag blev snart varse att Mulle tar sitt jobb som bonuspappa på allra största allvar. Han släppte INTE fram Vincent till Ebba överhuvudtaget !!

Så fascinerande att se denna lilla ponny sätta Vincent på plats gång på gång och hålla honom på avstånd.

Hela dagen har Mulle hållt sin position - mellan Ebba och Vincent .

Ebba har alltså sin egna livs levande skyddsängel som vakar över henne i form av en liten welshmountain ponny ...


    

Av Stina - 21 september 2009 17:29

Min äldsta dotter Sara måste vara på väg att få svininfluensa.

Eller så har någon märklig varelse tagit hennes kropp i besittning.

Eller så sover jag egentligen och har en konstig dröm.


Just nu står hon nämligen och steker ägg på eget initiativ...

Innan det har hon gett Ebba sitt lucern på eget initiativ...

Innan det gjorde hon rent marsvinsburen på eget initiativ...

Innan det sopade hon stallgången på eget initiativ...

Innan det mockade hon boxarna på eget initiativ...

Innan det plockade hon ur diskmaskinen på eget initiativ...

Innan det dammsög hon hela huset på eget initiativ...


Allt detta var gjort när jag kom hem från jobbet.

Jag sitter alldeles förstummad här och undrar om jag kanske tog fel väg hem och egentligen befinner mig i någon annans hus ... för sånt här händer aldrig hemma hos mig ! ?

Förvånad


Av Stina - 20 september 2009 07:13

Fick en kommentar om att man inte såg nåt av kommentarerna till inläggen pga den svarta bakgrunden...

Låter ju mindre roligt ... 

Hos mig, i min dator syns kommentarerna tydligt så jag erkänner att jag behöver hjälp med vilken bakgrund som menas *s*

Bakgrunden till all text är ju inte svart - utan ljus, ja åtminstone här hos mig.

Det mörka ligger ju bara i ytterkant ... ???



Av Stina - 18 september 2009 13:02

Så har jag då blivit av med min gamla vita Saab, den lämnar gården på söndag.

Ibland är det lätt att sälja bil ... Johan sa i förbigående nåt på jobbet om att vi skulle sälja vår gamla bil och en av arbetskamraternas son var på jakt efter sin första bil. 

Dom kom och kollade och så var gamla Bettan såld !

Hej då bilen =)


Av Stina - 18 september 2009 10:44

Vilken underbar höstmorgon !

Klar luft och precis lagom varmt - solsken - sådana här dagar bara älskar jag hösten!

Tömkörde Vincent idag med och idag tog vi oss en tur offroad, vilket uppskattades mer än gårdagens runda ;)

Över stock och sten - uppför och nedför - smala passager - igenom våta och leriga partier och Vincent knatade på som inget.

Han verkar trivas i skogen bland buskar och snår ... inte lik sin syster där som inte tål att få sitt fina hovskägg nerskitat ;)



  




Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards