It's my life

Alla inlägg under november 2009

Av Stina - 19 november 2009 12:32

Ibland händer det att jag söker på google på nån av mina gamla hästar för att se vad som ev finns på nätet.

Imorse skrev jag in Mr Torg i sökfältet.

Det är inte första gången jag sökt på honom och alla andra gånger har jag fått 0 sökträffar till svar.

Idag fick jag en träff på en blogg, som hade ett inlägg skrivet i oktober som handlade just om denna häst.

Tjejen ifråga är en gammal kamrat jag inte haft någon kontakt med på en herrans massa år, Synnöve.


Mr Torg (enligt papprena) döpte jag om till Action till vardags och det är med det namnet jag tänker på honom.

En travare med orlovblod e. Captain Rodney - Torg född 1981.

  


Action hade som så många andra travare inte presterat tillräckligt bra på travbanan utan såldes som ridhäst.

Jag köpte honom( eller mina föräldrar gjorde, jag var 16 år gammal då ) inriden av en tjej i stallet jag stod med min unghäst, året var 1988.

Vi fick 2 år tillsammans ... en helt underbar häst som älskade att hoppa - bara det gick tillräckligt snabbt *s*

Vi var ute och tävlade upp till 1 meter ihop vill jag minnas med blandade resultat.

En tävling minns jag speciellt då Action vägrade vid ett hinder - jag far in i bommarna och slår i skallen rätt ordentligt och blir liggandes mitt i hindret.

Utburen på bår och inlagd i klubbrummet kvicknade jag snart till och satte igång med operation " jag är ok - jag kan hoppa nästa klass " ramsan.

Ilsken var jag oxå vill jag minnas för att dom inte ville låta mig starta !!

Envis var jag redan på den tiden och tillslut fick jag tillåtelse att hoppa nästa klass - hur det gick minns jag faktiskt inte, men kvar på hästryggen satt jag iaf ! =)

Jag tror fasen att bilden under är från just den tävlingen - titta noga så ser ni hur sandig jag är ;)


  


Action såldes i juli 1990 till just Synnöve som oxå fick ett par fina, minnesvärda år tillsammans med honom.



Av Stina - 19 november 2009 08:44

Magsjukan hos sonen har lugnat ner sig, och ännu har ingen annan drabbats ... hoppas det stannar så !!!

Det blev inte mer med hästarna än det som måste göras igår pga elaka virus. Bara det nödvändigaste med hästarna tar ca 2 timmar per dag - konstigt nog känns det inte som om det tar timmar när man är i stallet... tiden rinner liksom bara iväg på nåt vänster.


I tisdags blev det iaf en ridtur på Vincent , och en av dom bästa hittills !! Han kändes lugn och avslappnad hela tiden - pigg, visst men inte så spänd som han brukar kunna vara.

Enda protesten kom när vi vände hemåt, i vanliga fall brukar det protesteras mot att gå från stallet ... denna gången ville han inte sluta och gå hem istället =)


  


Billan fick sin svans tvättad och flätad, mycket välbehövligt !

Hon är lätt att hantera lilla damen - jag ställer henne på gårdsplanen med grimskaftet över manken och så står hon stilla där medans jag tvättar och styr. Jag kan tom lämna henne för att hämta grejer i stallet, och hon står kvar där jag lämnade henne =)


  




Av Stina - 18 november 2009 14:07

Sonen magsjuk .....

Jag säger inte mer än så ... har liksom ingen lust med nåt idag !!


Av Stina - 16 november 2009 19:54

Ledig måndag =)

Mycket skönt ... men full rulle för det !

En halvtimmes promenad med Vincent i leran på morgonen. Uppehåll var det iaf så från knäna och uppåt var jag ganska torr ändå efter det..

Sedan ett dressyrpass på Billan i ridhuset - första 10 minuterna ganska spänt, trippigt och okoncentrerat, men sen lossnade det bara och vi hade ett kanonpass!!

Galopparbetet gick mycket bättre än vanligt *lycklig* !

På hemvägen började det regna förståss och jag var helt genomsur innan vi nådde stallet.

Roade mig sedan med att skala/mocka ut lite( några kärror ) ur Billans bädd och strö på nytt spån.


Därefter var tiden ute för mig - dusch och uppfräschning inför Sara's utvecklingssamtal.

Tog en evighet ( kändes det som ) att ta sig in till stan - dom har ändrat fartgränserna så nu är de 60 till 80 som gäller ( 70 till 90 innan ).

Trevligt samtal med mentorn - fröken har skött sig och det går riktigt bra nu i skolan .

Är så stolt över min dotter som börjar bli stora damen !!!


Sedan har dagen rullat på med allt som ska göras.

Sov dåligt inatt så jag känner mig lite sliten - blir tidigt i säng ikväll!!


Bild från maj


  


Av Stina - 15 november 2009 19:44

Trött efter helgens jobb nöjer jag mig idag med att lägga upp 2 favoritbilder från 2004 då jag återupptog hästintresset igen efter ett 12 år lång uppehåll.

Första bilden föreställer min brorsdotters varmblod Gailys King jag hjälpte till med en tid, ihop med mina döttrar Sara och Rebecca.

Man kan väl säga att det här var hästen som fick mig tillbaka till livet som hästgalning ;)


  


Nästa bild föreställer en nyinköpt Denise sensommaren 04 dräktig med Billan, ihop med min sambo Johan.

Jag glömmer aldrig lyckokänslorna över att ha blivit med häst igen =)


  

Av Stina - 14 november 2009 10:52

Ett fruktansvärt väder idag - regn och blåst, tror inte regnet har avtagit något sen jag steg upp vid 6 imorse - öser ner mycket ihärdigt !

Mycket regn innebär att leran förökar sig ... stor suck !

Det var gummistövlar och regnrock på vid uttag av hästarna, samt en lätt framåtlutad hållning för att stå emot blåsten som var på väg åt andra hållet ...


Det är nästan så det inte gör nåt att jobbet kallar om en timme ... eller, jo .... det gnager lite i samvetet att hästarna får vara ute tills jag kommer hem ikväll i det här vädret.

Jag VET att dom klarar det och dom har många stora, fina träd att söka skydd under .... men ändå ....


Bild på stallet från 2008 ... skulle bebisarna hellre vilja stå där idag ??


  




Av Stina - 13 november 2009 10:50

Igår ringde dom från sonens korttidsboende för att fråga om sonen var vaccinerad mot svininfluensa.

Om nej var frågan varför ...


Frågan jag ställer är : varför måste jag förklara och försvara för kommunen varför jag valt att inte vaccinera mitt barn ?? Har jag däremot valt att vaccinera behövs ingen förklaring .... mycket märkligt !!


Av Stina - 13 november 2009 10:14

Lånar en bild som min brorsdotter Emelie har tagit av min dotter Sara.

Tyckte bilden var så otroligt bra och så är jag mycket stolt över min söta, fina dotter =)


  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards