It's my life

Alla inlägg den 11 april 2010

Av Stina - 11 april 2010 21:33

Fick ett mkt trist telefonsamtal idag från ägaren till Billan och Vincents mamma, vi har haft kontakt lite till och från och dom har haft lite problem med diffus ryggsmärta och tappade/stela bakben sista tiden.

Nu har hon fått veta att Denise har kissing spines ...


Jag är enormt ledsen för Denise skull, och för hennes matte som har svåra beslut att ta framför sig.

Samtidigt svär jag lite inombords då kissing spines kan vara ärftligt...

Kanske jag ska vara tacksam att jag får veta att mina hästars mamma har dom problemen, vilket ger mig en chans att förebygga ?


Har läst på lite under em och vad jag förstår är det så många som 70 % av dagens ridhästar som har kissing spines, dom flesta utan att ha besvär av det.

Det beror väl på antar jag mycket vart problemet sitter och hur långt gånget det är.

Många hästar som fått diagnosen klarar oxå att ridas så länge dom rids rätt och behåller sin muskelmassa, speciellt i ryggområdet.

Tyvärr verkar inte Denise tillhöra den skaran vad jag förstod =(

Hon klarar av att leva kvar då hon inte har ont när hon inte rids och kan gå som sällskapshäst. Men inte är det lätt att hitta någon som vill ha en sällskapshäst på 160 ... det brukar vara ponnier som är efterfrågade i sådana fall.


Ägde jag bara gården skulle jag tagit hit henne direkt, men inte har jag råd att stalla upp en häst till, och så skulle det ju vara fint med tid oxå.

Även en sällskapshäst kräver sin omsorg och aktivering !


Denise sommaren 06


  



Av Stina - 11 april 2010 09:23

Hur galen är man egentligen när man stiger upp klockan 5 en ledig söndagsmorgon ?? Galenskap eller ett tecken på att man börjar bli gammal ?? =))


I vilket fall så blev det tidig frukost för hästarna och vid 7 satt jag på hästryggen och skrittade ut Vincent en halvtimme.

Jag bestämde mig för att inte ge honom en chans att bråka med mig utan var bestämd och ganska modig *s*

Han fick göra nåt hela tiden : halter, tempoväxlingar, små volter, flytta för skänkel från ena sidan vägrenen till den andra osv.

Han protesterade ibland, slog mot skänkeln och stannade men jag gav mig inte.

Kände mig mycket nöjd när jag sedan var tillbaka på stallplanen.

Inga skakiga ben heller ... några små fjärilar i magen men ändå ganska ok !


Släppte ut honom och borstade Ebba ordentligt och tog en liten promenad med henne innan hon och dom andra hästarna fick komma ut i hagen.

Har oxå hunnit med att mocka alla boxar, bära upp vatten till hagen och städat av några hyllor i stallet .

Flitig morgon, får se om det håller i sig resten av dagen =)


Bild från november 09


  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards