It's my life

Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

Undrar

Av Stina - 16 maj 2010 17:05

Har läst flera gånger att folk använder nåt "galopprogram" till sina hästar, där hästarna ska galoppera ett visst antal minuter. skritta 1 minut och sedan galoppera igen. Nu sist jag råkade på detta var det tal om 3 gånger 9 minuter.

Det jag reagerar på är att det ska göras DIREKT, dvs utan uppvärming - bara ut och galoppera direkt !??

I vissa fall används liknande program till skadade hästar ( även benskador ) ... hur får du en häst att läka benskador/bygga upp sig genom att galoppera den utan uppvärmning ??


Det här begriper jag mig inte på alls, någon som kan förklara ??


  

 
 
Sarah

Sarah

16 maj 2010 17:55

Dety där låter konstigt att det är utan uppvärmning,det är ju liksom det viktigaste att göra innan man ska träna med både hund,häst och ja en själv!

http://sarahsecret.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

16 maj 2010 18:03

Precis Sarah, låter underligt i mina öron ... undrar om det finns nån bra förklaring ??

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
CJ

CJ

16 maj 2010 19:17

Jag har en galoppövning jag brukar tömköra min häst i och då kör jag fram honom ca 4-5 varv i trav åt båda hållen först. MEN alla övningar kräver en "varm" häst i mina ögon. Sen är det ju skillnad om hästen stått i boxen hela natten eller kommer direkt in från hagen på senare delen av eftermiddagen. Sen är ju hästar flyktdjur och inte värmer de upp i det vilda? Där drar de en repa när de känner för det eller är tvingade till det. Men då står de inte stilla i en box hela natten...

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

16 maj 2010 20:25

CJ : jo, visst har du rätt i att det spelar roll om hästen stått i box eller hage, och nej inte värmer de upp i det vilda...
Jag vet att folk tar ut sin häst ur box på morgonen och utför galoppövningar lik denna på hård grusväg direkt från stallplanen ... jag har svårt att förstå att det skulle vara bra på ngt sätt.?


http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Sarah

Sarah

16 maj 2010 20:45

Skillnaden när dom är ute i det vilda kan jag tro är att dom aldrig är så stilla som dom är "instängda" och antagligen inte behöver uppvärmningen. Det r ju samma som med hundar, jag mnar typ vildundar och vargar behöver ju inte värma upp men dom är ju heller inte stilla eller inne på samma sätt som våra hundar.

http://sarahsecret.bloggplatsen.se

 
CJ

CJ

16 maj 2010 21:14

Därför skulle jag aldrig placera min häst på ett "storstall" där de får gå i en rasthage på 7X7 m ca 2 timmar om dan. Låter inte som om de som gör sådant som du beskriver vill ha hästar som håller länge, de är bara ute efter att krama krafterna ur djuren och sen döma ut och få försäkringspengar tillbaka-Sen börjar man om på ny häst. Frågar man Mr Whitaker om han har någon fin unghäst på G så svarar han oftast; "Nja... Jag har en 10-åring som nog kan klara GP om något år." Det är kvalitetshästar som håller!

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

16 maj 2010 21:18

Sarah : Tror precis som dig.

CJ : Grejen är ju den att många tror det här är BRA för hästarna, dom gör det inte för att ha sönder en häst. Jag undrar hur i hela världen det skulle kunna vara bra, vart kommer den här tanken ifrån ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marie-Louise von Platen

16 maj 2010 21:51

Trevlig sida jag snubblade in på, läste på någons sida att du blev sugen på att köra in din häst klart du ska göra.
Mvh
Marie-Louise

 
Stina

Stina

16 maj 2010 21:57

Marie-Louise : Tack =)
Skulle gärna köra in, har aldrig gjort det så jag skulle nog behöva hjälp där ... oxå *s*

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
CJ

CJ

16 maj 2010 22:02

Förvisso asfaltstränade vi travarna för att bygga upp hållfastheten i senor och leder men inte f-n tog vi dem direkt från boxen ut på hårdbana. Alltid lite jogg innan! Kan nog inte heller förlika mig vid sån träning du nämner-DÄREMOT finns de vissa stallar som har skrittmaskin och värmer hästarna där. I de flesta tävlingstall så går hästarna varje morgon innan jobb, kanske inget som man tänker på... JAG har ingen sktittmaskin; jag tar hästen i grimma, sonen i barnvagnen och GÅR :-) Helst 30 min/dag utöver övrig träning

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

16 maj 2010 22:22

Vet inte om det har med saken att göra men jag vet att vissa värmer upp sina hästar innan ett dressyrpass med lösgörande galopp i lätt sits... har inte gjort det själv men de menar på att de "rullar" igång hästarna, typ jogging fast i galopp... inte vet jag...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

17 maj 2010 06:42

CJ : asfaltsträning är ju bra i rätt mängd och det roar jag mig med oxå ibland.
Nån sktittmaskin har jag inte heller, önskar jag hade tid att skritta för hand som du gör utöver annat arbete =)

Ann : mmm, fast jag antar att dom inte tar dom direkt ur box och sätter igång ?
Det är inte galoppträning i sig jag är frågande inför, utan just ett så tufft program som 3*9 = 27 minuters galopp utan uppvärmning ?!

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
sofia

sofia

19 maj 2010 09:11

Uppvärmning är väl A o O om man vill undvika skador? Det gäller väl både människor och djur *förvånad*:O

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

19 maj 2010 09:40

Galoppuppvärmning låter helt sjukt i mina öron... och det är ju STOR skillnad på om hästen går med eller utan belastning av ryttare... självklart behöver vildhästar inte värma upp, de står ju aldrig så stilla som våra tama tvingas göra...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

19 maj 2010 10:59

Ingen verkar tycka det är klokt utan uppvärming ...
Kommentarer som " det bästa är att man slipper värma upp, bara ut och galoppera " har jag läst/hört av en del som använder sig av detta,men dom flesta här verkar , liksom mig, tycka det är helt sjukt !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

21 maj 2010 01:25

Håller med er alla. Men kanske är det tidens melodi att allt ska gå så snabbt. Verkar som om tålamod är en dygd som har försvunnit.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

anna

6 juni 2010 14:27

trodde det var en självklarhet för alla hästmänniskor att man såklart ska värma upp först. men tydligen inte. galopp program har visat sig vara VÄLDIGT bra för hästar med olika sen/benskador och som behöver bygga upp ryggmuskler. du kan ju höra med dem på löberöd, dem kan sin sak, och dem är väldigt positiva till galopp program.

 
Stina

Stina

6 juni 2010 19:08

Anna : Tack för din kommentar.
Som jag förklarat tidigare så är det inte galopprogram i sig jag invänder emot, utan just att det görs/ska göras (enligt några) utan uppvärmning.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 27 maj 2023 14:25


maskrosor är vackra i sina olika stadier.

Av Stina - 19 september 2021 18:52


har firat 18 år tillsammans, det gjorde vi med att köpa oss en brödbakmaskin och äta på McDonalds ... inga stora festligheter här inte ? ...

Av Stina - 29 oktober 2020 19:32


var det som gällde idag ihop med A. Jag klippte Puttes enorma hovskägg medans A klippte Gurra innan hästarna fick gå ut. Så stalljobb, hjälpte till med att ha på medicin på kaninen som kliar sig och efter det lite kaffe. När hästarna ätit färdigt...

Av Stina - 27 oktober 2020 19:19


hade jag stallet medans A jobbade men pga en riktigt hemsk huvudvärk vart det inget pyssel med hästarna. Efter det har jag varit krasslig några dagar så har mest varit sängliggande men nu börjar det vända. Lite pyssel i scraprummet har det dock bl...

Av Stina - 23 oktober 2020 20:05


Var gubben och jag inne på idag. Mycket folk men mindre än väntat faktiskt. Vi kom ut med lite städ och hygiengrejjer, fågelmat, servetter i storpack, nya lampskärmar till sovrumslamporna och en ny fin lampa till köksfönstret. Mycket mer kunde de...

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards