It's my life

Alla inlägg under juni 2010

Av Stina - 6 juni 2010 08:49

Ylle är en mycket smart kvinna och har gjort ett inlägg på sin blogg ang "antiskavsömnad" på flughuvor.

Bra enkla tips på hur man fixar hästens huva för att undvika skav :


http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se/2010/06/05/3071987-far-din-hast-skav-av-flughuvan/


Av Stina - 5 juni 2010 14:46

3 år 2 månader , och jag.

I ridhuset första gången, ja första gången på en ridbana öhv.



4 år och 3 mån.

I veckan som var med Anneli. Slutet av passet - galopp i höger varv precis innan vi la av för dagen.




Av Stina - 5 juni 2010 07:59

Var nere för en timme sen och satte på flughuvor och möttes av ett gäng morgontrötta hästar.

Billan och Ebba har fått lite skav av sina huvor ( troligen bara för att jag häromveckan sa till nån att dom aldrig får skav av dom ) och kör grimma/flyveil några dagar.


    


Varken Ebba eller Billan bemödade sig om att ställa sig upp medans jag tog på grimmorna utan låg lugnt kvar och myste.


 


Åtminstone tills gamle gubben Mulle tröttnade på lata tonåringar och gav Ebba ett tjuvnyp i rumpan. Hon demonstrerade tydligt med stora gäspningar hur trött hon var !


    




Av Stina - 4 juni 2010 20:44

Billan 2 år 8 månader

Bland de första ridpassen



3 år och 2 månader

Första gången i paddock, galopperad ett 10 tal ggr


Av Stina - 4 juni 2010 19:52

Har du sett den här bågen som ska hjälpa dig till en bättre sits om du tränar med den ?

Den sätts runt ryggen och krokas fast i armarna och ska hjälpa dig att sitta mer rätt när du rider.

Jag tycker den verkar skum *s* men det är nästan så jag skulle vilja prova bara för det !


http://www.perfectsit.se/Bilderochartiklar.html

Av Stina - 3 juni 2010 14:09

Började dagen med att köra in sonen till tågstationen där han sedan skulle vidare med klassen på skolresa till Stockholm.

Eld och lågor och allra mest såg han fram emot polismuseet, helt galen i allt vad poliser heter som han är !

Ska bli så kul att få höra ikväll vad han har att berätta =)


Åkte sedan hem och plockade in Vincent.

Jag har länge varit ambivalent om hans frisyr : långt eller kort ??

Idag tog jag fram saxen och skred till verket och reslutatet som syns i inlägget under vart riktigt bra om jag får säga det själv =)

Sedan gjorde jag iordning honom för tömkörning med tömsättning ala Helena ;)

Spännande att se hur han skulle reagera, skulle jag kunna hålla honom bättre ?


Skrittarbetet i början gick kanon, märkte att jag fick vara väldigt försiktigt då han gärna krullade ihop sig för mkt och visade sitt missnöje med att gapa.



När det var dags att börja trava på volt blev jag testad. Han travar fint ett varv och kastar sig sedan hastigt åt sidan för att få mig ur balans.

Jag kunde dock parera riktigt bra med den här tömsättningen och hade allt under kontroll.

Då tar han till nästa knep som han ofta kör med i ridningen : han stannar tvärt och börjar backa för att sedan försöka resa sig.

Jag har bestämmt mig för att prova att fortsätta backa honom när han väl börjar så varenda gång han la in sina protester vart det backen in och han verkade tröttna rätt så snart.

Det är nog trots allt enklare att jobba på framåt än att tvingas backa verkade han tycka.

När han väl jobbade på bra utan att konstra så avslutade jag efter en stund och då var både han och jag rejält svettiga =)


Jag försökte tänka på att ha en lite mer drivande position, märkte att det blev mer protester ju längre upp i huvudhöjd jag befann mig och han gick mkt bättre när jag flyttade mig bakåt.



  


  


Tillbaka på stallplanen fick han sig en skön avspolning, och det riktigt syntes på honom hur skönt han tyckte det var idag !


   


Sedan knallade vi ner till hagen, betade en stund utanför där det finns högt saftigt gräs innan han fick återgå till sina kompisar.

Billan gick fram till vattentunnorna när jag kom och informerade om att vattnet var slut i den ena.

Ser du ... inget vatten här inte !!


    



Av Stina - 3 juni 2010 11:41

Vincent har fått ny frisyr idag.


Före


  


Efter


  



Av Stina - 2 juni 2010 21:44

Jag sitter och funderar på 2 saker och undrar om någon har åsikter/erfarenheter av thiedemanntygel samt pessoasele ? Fördelar - nackdelar ?

Använder du ngt av det själv ?


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards