It's my life

Alla inlägg under juli 2010

Av Stina - 8 juli 2010 21:22

Ebba åkte med i den allmänna städyran som råder och vart schamponerad från topp till tå under em.

Hon förlät mig snart när hon fick gå och beta sig torr i solen.


  


Framåt kvällen red jag ut ihop med E och Kiwa under lite mer än en timme.

Billan visade en ny färdighet ... vi skrittar lugnt fram i skritt på lång tygel när hon plötsligt kastar sig upp i luften i en capriole !

Mycket tjusigt sa E ... jag satt mest och skrattade åt min helgalna häst =)

Av Stina - 8 juli 2010 12:55

Har fallit till föga för de positiva omdömena om bakjäst och börjar ge Mulle 1/4 pkt från idag.

Hittade oxå en studie där de positiva effekterna hade påvisats utan några neagtiva baksidor, så jag ska nog våga prova mig på det =)


  

Av Stina - 8 juli 2010 08:58

Med tanke på den avslitna martingalen i förrgår och det ryck Vincent måste ha fått vill jag inte sätta bett i munnen på honom på några dagar, och rida bettlöst vet jag inte om jag vill ... måste fundera lite på det ;)

Så idag fick det bli longering med kapson på morgonen innan alla flygfän vaknar till liv.


    


Av Stina - 7 juli 2010 21:04

uteritt med Billan som var fasligt pigg efter att ha stått inne hos Mulle under dagen.

Hon såg spöken överallt och taktade konstant.

Ena gången jag tänkte mig en lugn travsträcka fullkomligt exploderade hon upp i luften och for iväg i galopp *s*

Närkontakt med skogens invånare hade vi med, både en räv som stod på ridstigen och tittade på oss, samt en älg som studerade oss noga från en träddunge en liten bit bort.

Billan vart INTE mindre stissig av att möta en älg kan jag meddela !


Hon var precis genomsvett när vi kom hem igen så det fick bli en dusch.

När jag ändå stod och spolade så plockade jag fram schampoflaskan och gav henne en rejäl tvätt.


  


Mulles hö har jag idag börjat blötlägga 30-60 minuter innan fodring för att förhoppningsvis laka ur en del socker ur det.

Kan det hjälpa till på något vis så är det mer än värt det extra pyssel det blir.


  



Av Stina - 7 juli 2010 15:14

Eftersom Vincent hade sönder sin igår så kikar jag runt efter en ny martingal.

Funderar på om jag ska köpa en sådan antibit martingal om det är svårare att trassla in sig i en sådan för en stackars förvirrad häst  ?? ... tyvärr är dom ju så fruktansvärt fula !


  

Av Stina - 7 juli 2010 15:08

roar jag mig med idag.

Lägger borstarna i blöt en timme i ljummet vatten och grönsåpa, gnuggar dom sedan mot varandra och spolar av med vattenslangen.

Sedan får dom ligga i solen och torka.


Billans och Mulles borstar under behandling :


  


  



Av Stina - 7 juli 2010 07:57

verkar svara bra på behandlingen.

Ett uppfodrande gnägg imorse : Jag är hungrig !!! och en liten ponny som rör sig i sin box utan alltför mycket smärta.

Igårkväll smet han ut ur boxen när jag skulle byta vatten åt honom och pep ut i stallgången, bort till höboxen där han såg lite höstrån på golvet .

Han rörde sig försiktigt men inte haltandes på betonggolvet.

I måndags stod han och tryckte upp rumpan mot boxväggen för att avlasta bakhovarna, men det gör han inte heller längre =)


Stod och mös med honom en lång stund igår. Han lägger upp huvudet på axeln och står och blåser ... mysponny !!

Becca var nere och ryktade honom och det verkade han tycka var mysigt ... antagligen roligt när det händer nåt och skönt att bli lite ompysslad !

Det är oxå ett gott tecken - när han hade riktigt ont så ville han helst bara få vara ifred ... så ja, han svarar riktigt bra på behandlingen han får just nu.


  



Av Stina - 6 juli 2010 20:28

och ett antal goda skratt sammanfattar kvällsturen rätt bra =)

Anneli kom över och vi red ut, den här gången red jag Vincent och hon Billan.

Jag tror hon förstår nu varför jag kallar henne för tunnan ... BRED rygg, man sitter med benen rätt ut *s*


Skrittade runt den vanliga rundan och pratade om precis allt, drygt komna en tredjedel tar Vincent ner huvudet för att klia sig/ha bort blinning på frambenet och fastnar troligen i martingalen.

När han tar upp huvudet tappar han balansen, går ner på knä och är nära att ramla över på sidan med mig på ryggen.

Tur i oturen så återfår han balansen rätt snabbt och kommer upp med ett ryck, martingalen går av och jag sitter kvar och försöker lugna skärrad häst från ryggen.

Anneli i sin tur försökte lugna mig =)


Vi kom snart i ordning igen, Vincent, jag och min puls så vi kunde fortsätta in i skogen längs stigarna där.

En bit in så får herr V ur sig en hög och Billan som går bakom bestämmer sig för att det där var jordens mest intressanta grej och vägrar röra sig framåt utan ska undersöka denna hög noga.


Jag skrattar så jag får kramp i magen ! Där sitter Anneli och försöker på alla vis få henne framåt och hon är helt oberörd !!

Tänk er tjock ponny med unge på ryggen som desperat försöker få ponnyn bort från en grästuva.

Fin röd färg fick hon i ansiktet oxå  Anneli ... jag fick vända om och hjälpa henne fösa Billan framåt ... låter bekant va, från turen med gubben häromkvällen ??   


     

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards