It's my life

Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Stina - 16 augusti 2010 21:31

Från Hippson, reportage om tygeltryck och hand :


"Förutom ryttarkänslan påverkar även tygeltypen vilket tygeltryck man har. När detta undersöktes i England visade det sig att flätade lädertyglar gjorde att ryttarna red med ett högre tygeltryck än med alla andra typer av tyglar.
Vävribbtyglar och smala lädertyglar gav det lägsta tygeltrycket. Man tror att dessa skillnader beror på att tyglarna ger olika mycket gensvar till ryttaren. Vissa material gör att man håller en hårdare kontakt med hästens mun."


Hmm ... och just flätade lädertyglar är mina favoriter ...

Av Stina - 16 augusti 2010 20:25

Ebba undrade vad tusan jag hittat på nu när jag satte på henne en sadel och tog med henne på en liten promenad .

Det finns liksom ingen hejd på vad matte hittar på för galenskaper, men det är oftast inget att hetsa upp sig över - vilket hon inte gjorde idag heller.


  


Min tömkörningsgjord från Hööks kom med posten idag så jag var ju tvungen att prova den, och Vincent vart dagens offer.

Det vart en liten sväng längs grusvägen och en kvart på ridbanan.

VIncent kändes ganska ointresserad idag med, lite loj och inte riktigt med på noterna.

Han och Ebba står inne inatt så dom får vila ut, kan kanske vara skönt för dom.


    


Så kan jag avsluta med att "rapportera" ett glädjande minus på vågen efter första veckan, - 1,7 kg är jag mycket nöjd med =)


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards