It's my life

Alla inlägg under november 2010

Av Stina - 22 november 2010 19:38

Dagen idag började med fodring och senare utsläpp.

Herr V har redan börjat vänja sig vid omgivningarna och har varit mkt lugnare idag. Ebba är lite mer på tårna än.


Krattade runt stalldörren/stallplanen och körde bort flera kärror med gammal halm/hösilage och sedan sopade jag på logen runt hösilagebalarna så det är rent runt dom.

Imorgon är det nog dags att öppna en av dom däruppe.

Var klar till 11, åkte hem och käkade mat och sen gick jag faktiskt och la mig en stund.

Somnade till nån halvtimme och det var precis hur skönt som helst !!


For tillbaka och mockade/fixade foder och styrde lite med hästarna ihop med Becca frampå em och nu har vi varit hemma och bara tagit det lugnt hela kvällen.

Jag har sett på lite Greys Anatomy och varit väldigt lat =)

Ska tillbaka till stallet och kvällsfodra lite senare.


Det finns tillfällen här i livet när det är bra med bröder och idag har jag fått användning för min lillebror ;)

Jag antar nästan att svägerskan Sarah haft ett finger med i det hela ... svägerskor är oxå fruktansvärt bra att ha har jag märkt !

Jag ska nämligen få en lite för tidig julklapp av dom i form av halmpellets.

En av brorsans kunder har tydligen börjat tillverka så det finns leverantör på nära håll om jag skulle gilla det.

Ska bli himla spännade att prova på det faktiskt, jag tänker mig det som bottenmaterial i boxarna ?

Tack kära bror och svägerska, jag blev så himla glad när jag fick meddelandet !!!!


Är det någon som har egen erfarenhet av halmpellets som strö ?

Av Stina - 21 november 2010 19:35

med att stressa och inte må bra, man tappar matlusten !

Minus 5 kilo på en vecka ... dom saknar jag inte  !!


Bild fr oktober

  

Av Stina - 21 november 2010 17:34

Började dagen med fodring, hem och läsa lite bloggar =) och sedan tillbaka och släppte ut alla hästar i duggregnet.

Grävde fram vattenslangen som låg ringlandes överallt nergrävd i leran.

Skurade ur vattenkaren i hagarna och fyllde på och plockade lite mera skräp som låg runtomkring.

Hem för lite frukost innan vi fyllde trailern med skräp både hemifrån och från stallet och for till returpunkten.

Handlade på ICA och gav hästarna lunchö i hagen innan vi åkte hem och lagade mat.


På söndagar brukar vi ha någon form av efterrätt och idag provade vi på den nya kladdkakan med pepparkakssmak. Kan meddela att den var väldigt mumsig !


  


Därefter åkte Becca och jag tillbaka till stallet för att mocka och fixa foder till hästarna.

Becca vart erbjuden att få rida på Nora medans lillmatte gick brevid och det var en mycket stolt Becca som gav sig iväg där på hästryggen !!


  


  


Tjejjerna kom tillbaka precis dyngsura och iskalla , men fnissiga och glada =)

Så var det dags för intag och hagarna hade under dagen gått från leriga till ... jag vet inte vad !!

Becca tog Mulle och satt sig fast med båda stövlarna så jag fick lyfta henne för att få loss henne ur lervällingen.

Precis när hon kommit loss och börjar gå med Mulle så blir hon knuffad av Billan och ramlar omkull där i leran och trampad på foten av Billan !!


Jag måste säga att jag har en tuff dotter. Hon blev både rädd och fick ont och grät men hon tog ändå Mulle och gick in med honom i boxen.

Vi klädde av henne de våta och leriga kläderna och undersökte foten som var röd och ond, men det verkade inte som om nåt var brutet iaf.

Hon fick sätta sig i den varma sadelkammaren medans jag tog av hästarna utetäckena som vägde BLY och tog på dom varsitt fleecetäcke.

Sedan for vi hem och satte Becca i en varm dusch och laddade tvättmaskinen.


Foten har börjat svullna lite nu och är röd men det verkar som om det gått bra ändå tror jag.

Den är öm men inte så ond så jag tror hon hade tur !!


Av Stina - 21 november 2010 07:46
Av Stina - 20 november 2010 20:49

Efter 5 dagar med halm sliter jag mitt hår.

Hur står ni ut ni som använder det som boxströ ?


Det går åt massor, det suger inte upp ett dugg utan urinen ligger och skvalpar i groparna i golvet och känns allmänt ofräscht, dessutom är det tungmockat  !


Lukten i stallet är dessutom enorm, det luktar verkligen häst. Starkt !

Kläderna jag haft på mig ett par dgr i stallet stinker verkligen, vanligen brukar det knappt kännas på dom att jag har dom i stallet.


Idag la jag det spån jag hade kvar i botten på 3 av boxarna ( räckte inte längre ) och la halmen ovanpå .

Hur gör ni och hur står ni ut ??




Av Stina - 20 november 2010 18:41

Släppte ut Vincent och Ebba först imorse.

Mycket spända och uppblåsta började dom utforska sin nya hage ... i 200 knyck !

Jag vet inte hur många ggr jag tänkte att NU far han genom staketet men han fick stopp på sig själv varenda gång.Stod och höll uppsikt på dom tills dom lugnat sig.

Då gick jag och hämtade 2 hästar till och släppte i hagen brevid.

När alla dom lugnat sig släppte jag dom sista 3.


      


Stannade i stallet till framåt halv 11 och höll koll innan jag var tvungen att åka hem och fixa till mig.

Herr V och Ebba får gå själva några dagar ( har jag bestämt mig för ) och vänja sig vid allt som är nytt innan dom då dessutom ska få nya hagkompisar.

Tror det kan bli lite för mycket på en gång.

Nu går dom i 3 hagar tillsvidare, här har ni nästan alla på samma bild  där hagarna strålar samman och dom kan hålla koll på varandra :


  


Vid lunchtid var vi bjudna till min mamma på god mat och efterätt.

Vi åt så vi höll på att storkna och hade riktigt trevligt.

Därefter en snabbis till Hageby centrum där jag höll på att bli helt galen på allt folk som var där och yrade runt som tossiga höns !

Nä, fy ! Tacka vet jag landet =)


Åkte till stallet igen vid 4 tiden och tog själv in herr V och Ebba efter att tjejjen som hade insläppet tagit in dom andra.

Vill vara med första dagarna så dom får vänja sig, dom reagerade på allt idag både till och från hagen och Vincent  blåste upp sig så han blev dubbelt så stor.


Bytte box idag förresten.

Billan fick flytta in i hans box, hon har gott om utrymme kvar till takbjälken som jag kommer att linda in med nåt mjukt i vilket fall.

Johan satte igen en öppning i herr V's nya box som var en ev skaderisk om han skulle få för sig att köra ut skallen där.


Jag avslutade med att borsta Ebba och plocka ur alla tistlar hon samlat på sig i man, pannlugg och svans.

Och nu är det kväller ... vad ska jag göra nu då ???


Av Stina - 20 november 2010 07:15

Dom hade överlevt hela natten - allihop !

Vincent hade inte skalat av sig hela huvudet och såg riktigt lugn ut.

Alla hade fått sin nattmat och allt var ordentligt stängt, släckt osv osv.

Mao - dom klarade sig rätt bra utan att jag var där och satt barnvakt hela natten.

Fantastiskt =))


Bild fr oktober

  

Av Stina - 20 november 2010 07:04

Stallets rutiner :


Frukost: senast 7 vardagar, senast 8 helger

Utsläpp : när hästarna ätit färdigt. Senast 8.30 vardagar och 9.30 helger

Lunch: i hagen mellan 10 - 13

Intag och fodring :Tidigast 16 - senast 18. Vädret får styra lite oxå så klockslagen är inte statiska.

Kväll : senast kl 22


Det här verkar vara tider som funkar praktiskt för alla och som alla tycker känns ok.


Fast Mulle tycker vi är på tok för snåla med käket ... hålla igen är inget för ponnyhästar ! ;)


  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards