It's my life

Alla inlägg under november 2010

Av Stina - 3 november 2010 12:27

Hunnit pyssla om Ebba, rida ut på Billan och gå en promenad med Vincent.

Sedan fixat med allt i stallet.

Frukost.


Beställt vintertäcke, tränshängare samt redskapshängare från Börjes och skissat mer på upplägget i stallet.

Redigerat färdigt hyreskontrakt samt stallreglerna och kollat priser på lagerhyllor och letat begagnade garderober till stallet.

Duschat och ätit.


Nu ett litet blogginlägg och så ska jag försöka fixa till mig lite inför kvällens arbete.

Inne på en hemsk period där jag jobbar 18 av 21 dagar = 3 dagar ledigt på 3 veckor = stööön !


  



Av Stina - 2 november 2010 18:26

eller hur man nu ska se det ?


Som ni kanske såg på bilderna från nya stallet så är det rätt så tomt ... det fattas i princip allt för att det ska vara ett fungerande stall.

Gubben skulle in till Granngården idag och kolla priser på skottkärror, grepar mm och jag har beställt krokar, sadel och tränshängare, täckeshängare mm.


Stängselmaterial måste fixas så jag kan göra om vinterhagarna som jag vill ha dom.

Ja, det blir en liten slant att lägga in om vi säger så.

Idag sitter det tex spikar !!! i stallgången istället för krokar - kära nån, dom kommer att dras ut direkt jag sätter min fot där.

Stallgångarna blir ju ganska smala med järnstolpen som sitter så det kan absolut inte vara nåt en häst kan riskera att fastna i eller skada sig på.

Jag tänker mig en helt ren stallgång med endast mjuka böjliga krokar för att hänga grimmor på ...


Ska bli kul att se hur mycket av mina ideer jag får förkasta när jag väl kommer dit och ska börja organisera =)


  



Av Stina - 2 november 2010 17:03

Intressanta you tube klipp hittade på Hippson ang ridningens grunder.

Alltid värt att gå igenom en extra gång och tänka till om.

Viktigt att kontrollera att grunderna sitter där då och då.

Många har så bråttom att få hästen att se snygg ut och göra diverse krångliga övningar för att verka duktiga och glömmer bort grunderna.

Jag har bara sett första klippet än så länge men hoppas kunna få tid att se dom andra snart för jag tyckte det var intressant och nyttigt.

Ridning är SÅ mycket mer än sparka på och håll igen  ;)


Av Stina - 1 november 2010 17:20

Tog med mig gubbe och hund och gick en promenad ... i nya sommarhagen som hör till nya stallet =)

Ja, den ena av dom - det är 3 - för sen vart det för mörkt.


Stor hage med både ytor och skog, jag gillade den.

Lite att fixa med vad gäller att stängsla bort några mindre lämpliga partier osv men det kommer att bli kanon !


Stallet sett från sommarhagen :


  


Tväggestad hästby med att gärde emellan, från ena sommarhagen jag haft fram till nu ser du hästbyn från andra hållet så utsikten blir bekant :


  


Och så "några" bilder från själva hagen :


                  

Av Stina - 1 november 2010 13:40

Så, nu har min eminenta hovslagare varit här och fixat till fötterna på alla mina åsnor.

Vincent får klara sig med bara framskor ett tag till, det kommer väl inte att bli sådär mycket hård ridning med honom alls närmsta månaderna när jag kör mitt nya harmoni program !

Han förvånade mig idag förresten, igen.

Dom fick stå inne till hovis kom kl 11 och sedan var vi inte klara förrens halv ett.

Jag trodde nästan det skulle bli problem med herr V, att han skulle vara för rastlös, men nääää .... han stod som ett ljus och skötte sig BÄTTRE än han brukar göra.

Otroliga häst !


  


Hovis och jag diskuterade detta fenomen med alla dessa hästmänniskor som inte betalar och gör rätt för sig, det är tydligen på tok för vanligt.

Om man inte kan betala sin hovslagare, veterinär, stallägare eller vad det är så tycker jag att man inte ska ha häst. Punkt.


Varför ska andra hålla på med någon slags välgörenhet för att jag ska ha häst liksom ?

Mig veterligen är det ingen rättighet att ha häst ! ?

Sedan står man där och är ilsken för att ingen hovslagare, veterinär eller stall tar emot en ... så konstigt då !

Vissa har inte råd med detta grundläggande men lyckas ändå köpa hästgrejjer för tusenlappar varje månad ... mycket märklig prioritering !





Av Stina - 1 november 2010 07:27

Godmorgon.

Känner mig lite trött och sliten efter förra veckan som bestod av arbete(kurs) 7 dagar i sträck.

Nu är jag ledig en hel dag innan det är dags igen, bäst att utnyttja den väl !

Lite extra spänning blev det på jobbet då en vattenläcka utanför huset gjorde att vattnet fick stängas av på lördagen och vi fick trixa lite för att få till allt under dagen.

När sedan vattnet vart påslaget blev det istället översvämning i ett rum där kranarna varit lämnade öppna ...

Sedan var det detta med vintertid vilket gjorde att alla brukare var oroliga och irriterade när personalen dök upp en timme för sent på söndagmorgonen !


Idag kommer hovslagaren kl 11, jag ska ner vartefter och se om jag kan hitta några hovar/ben till att börja med under lagret med lera som hela hästarna är täckta i.

Dom måste ha letat upp det värsta gyttjehål dom hittat och legat i halva dagen.

Önskar det blev några minusgrader så vi kunde slippa det här !


Hämtade ut mitt Höökspaket igår som innehöll vinterridstövlar,ullstrumpor, lamullssulor samt ryktväska med borstar :


  


Ha en finfin dag allihopa ... bäst jag sätter igång med dagens göromål så jag hinner allt jag tänkt mig =)

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards