It's my life

Alla inlägg under december 2010

Av Stina - 5 december 2010 14:14

när bästaste Anneli öppnade stalldörren på förmiddagen.

Då blir det jobb *suck*


Anneli tömkörde honom igen och det gick betydligt bättre än förra gången. Han märkte nog att han inte kommer undan =)


Lite bilder från passet :


      

  

Av Stina - 4 december 2010 09:44

till min lillebror Totte som fyller år idag !

Hoppas du får en fin dag och att Sarah är snäll mot dig ;)


Grattis !! även till min sambo Johan som oxå fyller år idag !

Jag har planerat att vara lite snäll idag, så passa på och njut ;)


Kram till er båda !


  


Av Stina - 3 december 2010 19:57

Vi började titta efter en ny bil åt mig.

Audin är totalt värdelös att dra med och orkar knappt med att ta sig fram själv i det här väglaget, spinner loss för allt och inget.

Vi kommer inte riktigt överens.


Vi hittade en intressant 4 hjulsdriven bil hos en bilhandlare och åkte in och tittade igår.

Bra dragbil skulle jag ha, 4 hjulsdrift eller bakhjulsdrift sa min käre bror och gav mig en massa goda tips och råd.

Bilen hade naturligtsvis precis blivit såld när vi kom in och vi kikade runt i hallen och där stod den.

Min bil !

Försäljaren och gubben försökte få mig att titta på några andra bilar, men jag hade bestämt mig.

Idag åkte vi in för att provköra den och när vi återvände till bilhandlaren var bilen redan försäkrad i mitt namn och affären gjordes upp.

Vi fick återkomma och hämta den några timmar senare.


Vi fördrev tiden med att shoppa lite kläder till barnen och lite julklappar och kl 14 återvände vi för att betala och hämta bilen.

Nu är det ju så att kärleken är blind så den där braiga dragbilen blev .....

en Volvo V70 , med framhjulsdrift  *harkel*

Kära nån så det kan bli !


På vägen till stallet åkte jag för att tanka den. Kollade vart tanklocket satt hemma på gårdsplanen för att slippa verka dum vid macken.

Man känner sig så dum när man kört in åt fel håll och locket sitter på andra sidan !

Ställer mig och tankar, tittar upp på pumpen och där står det bensin 95. På pumpen brevid står det blyfri 95 ...

Kära nån ,står jag och tankar min nya bil med fel sorts bensin !!

Avslutar snabbt och kör fram till nästa pump och ringer gubben.

"Hjälp, har jag tankat fel bensin och VAD ska jag tanka för nåt ?"


Gubben informerar om att det är samma blyfria bensin i båda pumparna och att det bara är att tanka.

"Jaha, säger jag. Nu vet jag inte om jag slangen räcker. Jag har nog ställt mig för långt bort ! "

Öppnar tanklocket igen och säger " Ja, det här går ju bra för mig. Tur att det är dumsnöre i tanklocket iaf så jag inte kan glömma det !"

(Sist jag köpte bil gjorde jag ju just det, glömde tanklocket på macken vid första tankningen ...)


Det stod en äldre man och tankade brevid mig ... han bara stirrade på mig och skakade lätt på huvudet när han hörde min konversation i telefon.

Japp, så gick det när jag inte skulle göra bort mig på macken igen =(


Fast jag är jäkligt nöjd med min bil. Det här är JAG liksom !


  

Av Stina - 2 december 2010 19:37

Nu är det en vecka sedan jag la in första säckarna med halmpellets, 6 stycken enligt leverantörens anvisningar.

Första dagarna gick det åt att vattna, var lite dammigt och tog som sagt några dagar innan all pellets svällt men när den väl gjorde det låg det ett fint ganska tjockt lager i boxen.

Oerhört lättmockat och man får inte med sig mer än det skitiga ut, mindre ströåtgång helt enkelt.

Jag hade enbart pelletsen de första 5 dagarna tills den hade stabiliserat sig och liknade en bädd och sedan la jag in halm ovanpå.


Pelletsen ligger betydligt bättre still i botten än spånet jag har till tex Billan och det fastän herr V är en riktig gris som kan vända upp och ner på hela sin box över natt.

Jag har inte behövt lägga in mer pellets än.

Idag tog jag bort en våt fläck som var våt även på ytan, annars har jag bara mockat bajs. Halmpelletsen behöver fukt för att inte damma och det rekommenderas att man inte mockar ur all urin dagligen.

De våta partierna klumpar sig likt kattsand och man får även då bara med sig det skitiga ut väldigt lätt.


Boxen känns fräsch, det är ingen lukt alls och väldigt lättmockat hittills.

Jag är otroligt nöjd efter den första veckan !


Priset hos min leverantör ligger på 80 kr per säck och om det blir ekonomiskt att använda får tiden utvisa.

Att grunda en box kostar alltså 480 kronor vilket är en nätt liten summa tycker jag så ekonomin i det hela beror alltså helt på hur mycket man behöver lägga in i fortsättningen.

Priset på spån ligger på 89 kronor balen på Granngården just nu hos mig bara för att jämföra. Blir heller inte speciellt billigt i längden om man inte kan få tag i billigare.

I gamla stallet var jag uppe i en strökostnad på 1600 - 2000 kr i månaden när jag köpte kutterspån i bal.

Helt otroligt vilka summor när man tänker efter  !!


Av Stina - 2 december 2010 12:49

borde det inte ha förvånat mig det minsta när strömmen gick imorse.

Vad annars liksom ?? Fanns det nåt annat att vänta ?


Någon måste ändå ha tyckt liiite synd om mig däruppe för vi fick tillbaka den inom 45 minuter. Halleluja !


Åkte upp till apoteket för att köpa avmaskningsmedel till kattungarna och naturligtsvis hade hela deras system låst sig efter strömavbrottet.

Tog 20 minuter att få köpa en liten ynka avmaskningsspruta.

Suck.


Till stallet och släppte ut hästarna. Vattnet fortfarande fruset, ohhhh så roligt.

Gick ut med herr V först och när jag kom tillbaka till stallet hörde jag en av hästarna som stod och kissade.

Mycket ... och länge ... på tok för länge !

Slängde ett öga på vattenkranen och tro det eller ej men vattnet hade kommit igång !!!!!   

Jag har vatten i stallet, värmekabeln dom tryckte in igår hade hjälpt ... total lycka råder !!

Tjoho !






Av Stina - 1 december 2010 11:55

Fullt ös som vanligt i mitt liv, det där med att ta det lugnt verkar vara nåt som det går troll i.

Upp kl 5, morgonkaffe och sen till stallet för att morgonfodra.

Bilen var trögstartad - minus 24 grader visade min termometer !

Väckning av trögstartad son och se till att han får i sig frukost och hinner med färdtjänst kl 7.

Väckning av en mindre trögstartad dotter och skicka henne till skolan kl 8.


Fyllning av vattendunk och packning av spett, slägga mm för att fixa till hagen som hästarna hade ner igår.

3 stolp nere, isolatorer borta och ett grindhandtag spårlöst försvunnet.

Känns fantastiskt att ingen av dom skadade sig under demoleringen !


  


En av inackorderingarna kom och hjälpte till så det gick rätt så smidigt att få till det.

Gick en sväng i hagen och kollade så staketet inte var trasigt nån mer stans.

Sedan utsläpp av hästar och mockning.


När jag står där och mockar så ringer stallägaren och meddelar att 2 hästar är ute och springer på åkern brevid hagarna.

K och jag slet med oss grimmor och grimskaft och sprang bort.

Ebba och Herr V förståss !!

Dom spatserade lite lugnt precis utanför hagen , ingen match att fånga dom...

Ser att staketet ligger nere lite bakom en kulle, enda stället jag INTE kollade på morgonen.

Hästarna står lugnt och väntar på mig så jag tar några steg emot dom ... och då drar dom.

Bort över åkern med svansarna i vädret och näsorna rakt upp.

" Du kan inte ta oss , nananananana" .... jag är säker på att det var det dom sa kräken !!


Ah, jag stod kvar. Dom vänder nog snart säger jag till K som går och hämtar havrehink ifall att vi behöver locka dom.

Jag står kvar och ser marodörerna springa fram och åter över åkern, längre och längre bort. Inte vänder dom om inte !!!


  

  


Jaha, jag börjar gå efter och locka på dom pulsandes i den knähöga snön.

Vet ni hur jobbigt det är ett pulsa i snö ?? !!


Tillslut är hästarna så långt bort att dom inte syns längre, jag tar mig upp på grusvägen och börjar småspringa efter. Bara dom inte tar sig upp på den trafikerade vägen till färjan !

Kommer i fatt dom så småningom där dom står och har en liten vilopaus.

När jag är nästan hos dom sätter dom fart igen - hemåt !!!

Bara att vända och springa tillbaka mot stallet. Möter K med havrehinken som går och ropar på vägen och inte har sett dom springa förbi.

Får hjärtklappning när jag inte vet vart dom är längre, pulsar åter ut i snön på åkern för att gena mot stallet om dom nu har sökt sig dit.

Halvvägs ut på åkern ser jag dom igen.

Dom står i sin hage och ser oskyldiga ut !


  


Både K och jag sätter oss ner och bara skrattar med darrande ben efter allt pulsande.

I hagen, helt otroligt !

Hade dom planerat detta för att motionera gamla tanter måntro ???

Billiga är dom iaf idag om någon känner att dom har för lite att göra och får för lite motion ...



Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards