It's my life

Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Stina - 1 januari 2011 21:29

goda gärning är avklarad.


Jag åkte ju idag in till staden ( ca 3 mil ) för att hjälpa till att lasta nya hästen idag.

Dum som jag var så tänkte jag spara lite tid och tog den kortare, men slingriga mindre vägen dit i halkan.

Inte ett gruskorn och ren glansis på vägen, det gick i drygt 50 och släppte ett flertal ggr.

Fasen vad skönt att det inte är jag som ska köra häst och transport tänkte jag !!


Hästen är förstås svårlastad och vi står i den hårda vinden och snön yr och håller på en timme.

Pappa som skulle köra var stressad och inte hästvan.

Hästägaren nervös och hästen envis.

Släpet dom hyrt på macken funkade inte med bilens elsystem och alla lampor funkade inte, pappan ville iväg innan det började skymma och vartefter tiden gick blev det mer och mer irritation. Hårda ord mellan far och dotter och en alltmer stirrig häst.

Situationen började kännas ohållbar så jag erbjöd mig att koppla transporten på min bil och där funkade elen fullt ut.

Pappa orkade inte med det hela längre ,och jag erbjöd mig att köra hem häst och hästägare till stallet och sedan skjutsa in transport och ägare till stan igen.


När jag fick vara ifred och ta in hästen på "mitt vis" så var hon lastad på 10 minuter och vi kunde ge oss iväg.

Jag uppfattade aldrig hästen som nervös för lastningen utan mer envis och sedan stirrig pga omständigheterna så jag körde tryck och belöning.

Tryck när hästen tänkte bakåt och belöning samt eftergift när den tänkte framåt.

När vi kom en bit fram även om det bara var nån cm så stannade vi till och kollade in transporten en stund och åt en morotsbit innan jag la på tryck igen osv.


Vi kom iaf iväg 1,5 timme senare än beräknat. Färden hem gick bra och Volvon har fått sig en premiärtur med släp.

Tyckte bilen kändes kanon att dra med och det kändes knappt att jag hade släp och häst bakom, jag är sååå nöjd med min lilla bil =)


Ca 200 meter från stallet känner jag hur transporten kränger till kraftigt och sedan blir det ett väldigt dunkande mm därifrån.

Jag hade bilar bakom mig så kunde inte bara stanna till så vi körde till stallplanen med ett oväsen utan dess like från hästen i transporten.

Jag kastade mig ur bilen, sliter upp skötardörren och ser hästen stå på ett framben helt snett i transporten med manken emot mellanväggen och inre framben mot väggen.

Helvete tänker jag, hon har brutit benet.

Höger framben höll hon högt upplyft och vägrade sätta ner det och hästen var nästan i upplösningstillstånd.

Jag väljer att gå in i transporten för att se mer och för att försöka lugna henne medans andra öppnar bakluckan, jag vet att det är korkat med en okänd panikslagen häst men jag tänkte bara på hästen i det läget.


Jag lyckas lugna henne och vi försöker få henne att backa försiktigt. Hon sätter ner frambenet och på darrande ben backar vi långsamt ut, och se : hon stödjer på alla ben och verkar inte det minsta halt !! ??

Jag fattar inte riktigt vad som hände, men det spelar ju egentligen mindre roll eftersom hon verkade ok trots allt och ingen kom till skada !!


Hon lugnade sig snart när hon blev installerad i boxen och fick en kompis tvärs över gången att titta på.

Så skönt för oss alla !!


Transporten var hyrd på 4 timmar och vi hade ringt och kollat om den kunde hyras längre eftersom vi troligen inte skulle hinna in i tid.

Hästägaren hade inga pengar eller kort med sig så jag lovade att lägga ut för den ev höjda transporthyran så vi inte skulle behöva stressa in.

Hästen behövde hållas koll på en stund och i det dåliga väglaget tar allt så mkt längre tid.


Jag ser när vi packar ur bilen att vi inte fått med oss transportlåset och jag hittar inte mitt kulskydd till bilen.

Vi ringer pappan som hade låset i sin bil och han fick möta upp på vägen in till macken .

Mitt kulskydd vet jag inte vart pappan la i det kaosliknade tillstånd som rådde när vi bytte bil. Jag får se om det hittas eller om jag måste shoppa nytt ?

Vi kom iaf in till macken bara 20 minuter försent och behövde inte betala höjd hyra =)


Jag kunde sedan köra hem en tacksam, men trött hästägare till sig.

Jag tittade in i stallet på väg hem och tittade till hästen som mumsade hö och såg pigg och tillfreds ut.

Allt väl !


Väl hemma efter 12 mil och 5 timmar fick jag värma på den goda middag gubben lagat och ni må tro att den smakade gott efter den här dagen !!!

Nu ska jag faktiskt lägga mig tidigt så jag är utvilad till morgonfodring och utsläpp av ny häst imorgon.

Kära Gud,se till så att det blir ett odramatiskt utsläpp - snälla !!!!!


Arkivbild från dec

  



Av Stina - 1 januari 2011 10:03

  


Nyåret firades in med god mat och Alfapet innan vi packade in oss alla i bilen för att skåla in 12 slaget med Pommac i stallet.

Jag var riktigt orolig innan eftersom det här stallet ligger så mycket närmare samhället där det smäller ordentligt. Herr V har tidigare år varit riktigt, riktigt orolig när det satt igång.

Jag hade lyse och radion på hela kvällen och dom höll sig faktiskt lugna hela tiden.

När det var som värst firade herr V in nyåret med att headbanga hysteriskt, men det var "allt".

Hästarna fick massa morötter när det nya året anlänt och vi kunde så småningom bege oss hemåt till vår sköna säng.


Årets första morgon har jag tillbringat i stallet med fodring och utsläpp.

Satt och lagade ett fleecetäcke ( muttrandes ) och packade hö medans hästarna mumsade.

Strax efter lunch ska jag in till staden för att hjälpa den nya inackorderingen att lasta sin häst för flytten ut till oss.

I övrigt blir det lugnt och fridfullt.


Ha nu en riktigt skön dag allihop  !


      

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards