It's my life

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Stina - 6 januari 2011 19:02

När jag flyttade till nya stallet så utbrast jag att ÅHH vad skönt det skulle bli med vattenkoppar.

Inget bärande och skurande av hinkar som hästarna massakrerar på löpande band.

Vilken lyxtillvaro det skulle bli !


Det var det oxå de första veckorna.

Sedan kom mitt kontrollbehov upp i dager : jag såg ju aldrig hur mycket dom drack.

Hur mycket vatten fick dom i sig egentligen ??

Ihop med att vattnet frös ngr gånger så började jag hänga in hinkar till allihopa så dom inte skulle bli utan vatten om kopparna frös.


Alla hästar utom Billan verkade föredra att dricka ur hink. Dom drack alltid ur dom först och tog kopparna när hinkarna var tomma.

Billan däremot ratar hinken nästan helt, hon gillar sin vattenkopp bäst.


Så jag har valt att fortsätta med mina hinkar och så får dom komplettera med vattenkopparna om dom tömmer sin hink.

Jag känner mig lite nöjdare när jag ser att dom druckit som vanligt under natten, jag vet ju hur mkt var och en brukar få i sig en natt på stall.


Hur har ni det och vad föredrar ni ?

Är det överkurs att hålla på med hink bara för att få sitt kontrollbehov tillgodosett ?

Föredrar dom hink för att dom är vana vid det, eller för att dom föredrar det sättet att dricka ?  Vad tror ni ?


  

Av Stina - 6 januari 2011 18:31

ja, det känns så iaf efter all snöskottning idag.

Kära nån vad det har snöat och blåst igen, blä vad jag är trött på det här  =(


Tänkte sätta igång hästarna idag med, ha , kan ju finnas bättre dagar att börja kanske. När det inte är snöstorm.

Det var det där med att planera igen *suck*


Istället roade gubben och jag oss med att skruva sönder ett stort elände till hylla, som stod i täckesboxen och mest var ivägen, för att köra till tippen nån dag.

Så det blev lite omorganiserat och städat där inne.

Inte helt fel faktiskt.

Jag hoppas verkligen min stallägare kan tänka sig att bygga ett till isolerat rum till nästa vinter som vi pratat om istället för en större sadelkammare.

Jag vill ha uppvärmt utrymme till täckena - helst idag ! Eller igår !

Jag är ju lite bortskämd med det och det är en sak som irriterar mig att jag inte har längre.

Jag får väl be riktigt, riktigt snällt ;)


Billan roade sig med att springa rakt igenom grinden vid intag idag och kom lös.

Som tur är så är hon korkad och sprang inte raka vägen till stallet ( över vägen ) där maten finns utan hon tog några varv i paddocken ... i djupsnön *s*

På min att göra lista skrev jag genast upp : hägna in hela hag/paddockdelen så hästarna inte kan springa ut på vägen om dom lyckas smita ut som idag.

Tänk om bara vädret kunde vara på min sida så jag kan få ner stolp och göra iordning den där vägen bakom stallet så vi slipper leda hästarna alls på vägen till och från hagen !!!!!

Jag blir frustrerad när det känns som om jag inte kommer nånstans !!!!!


Becca o Mulle feb 2010

  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards