It's my life

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Stina - 13 januari 2011 14:30

Bästaste Anneli brukar kommentera herr V's långa man lite då och så.

Lite fint sådär : "Det kanske är dags att klippa den nu ?".

Förra gången hon var ute sa jag direkt INNAN hon hann säga nåt att jag SKA klippa den ... snart.

Anneli kommer kanske i helgen så jag tog tag i den idag, manen ... så har hon 1 mindre sak att påpeka ;)


  


Nu är det så att herr V tycker det är tråkigt att stå still så idag blev den bara kapad.

Men inte jämnad ... det hade vi inte tålamod till idag.

Hoppas jag får tid till det imorgon annars får jag väl höra hur himla snett det är istället !!! ;)


Tog sen ut honom på ridbanan och longerade i 20 minuter i endast grimma.

Positiv häst som lyssnade, inga protester eller försök att byta varv överhuvudtaget.

Tyckte allt han arbetade på bra med rygg och bakben i snön utan hjälpmedel, eller vad tycker ni ?

Han ska arbetas mycket lång och låg och aktivera rygg och bakben för att bygga muskler enligt alla råd vi fått.

Han var lite för pigg för att vilja sträcka ut idag, annars brukar han gärna vilja jobba så själv.


      


Jag tog en sådär 20 kort och man ser tydligt att han gick mer med sänkt rygg första halvan och börjar få upp rygg/manke mer i slutet.


Efteråt blev det stretching enligt ET's rekommendationer och faktiskt så tycker jag att han verkar svara bra på det här.

Jag skrev ju att han brukar lyfta vä bakben på ett speciellt sätt tidigare, utåt och lite framåt och var ovillig att ta det bakåt - minns ni?

I vilket fall så är det nästan borta nu och han är mera mjuk och med när vi stretchar än han var när vi började.

Jag tolkar det som att problemet med SI leden svarar bra på stretchingen och ET*s behandling.


Herr V och jag har förresten kompromissat lite när det gäller benskydd.

Han gillar dom INTE och jag vill ha dom på, så vi har varit väldigt oense där.

Med mitt "nya" tänk att lyssna mer på honom och känna efter hur han vill ha livet så diskuterade vi fram en kompromiss idag.

Den lyder som följer : inga benskydd vid lättare arbete eller ridturer på väg/stigar.

Skydd fram vid lite mer krävande arbete och skydd runt om vid hoppning och turer i skogen som går offroad.

Hoppas han blir nöjd med det min lilla knashäst =)


Billan och jag tog oss ett lättare 20 minuters ridpass på banan, en del i djupsnö och en del på de upptrampade spår som ridits upp.

Okomplicerat och inte speciellt krävande så här i början av igångsättningen.

Därefter stretchade jag henne oxå.

Att få henne att skjuta rygg när man drar med fingrarna vid svans/rumpa och killar under magen är lättare sagt än gjort.

Hon är inte lika känslig som herr V.

Jag tog 2 hovkratsar till hjälp idag och fick till det hela bättre.

Momentet med morotsbit mellan framben/sidorna fixar hon desto bättre det lilla matvraket !!!


En av stretchövningarna vi roar oss med :

  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards