It's my life

Alla inlägg den 28 maj 2011

Av Stina - 28 maj 2011 20:36

herr V 30 minuter idag med novabett.


Flytta framdel, flytta bakdel och sidvärtes i skritt.

Ställa försiktigt inåt på volt, halter och igångsättningar.

Lugn, harmonisk kille hela passet igenom och stolt matte =)


Arkivbild

 

Av Stina - 28 maj 2011 15:11

måste jag säga är en otroligt bra grej som underlättar enormt.

Istället för att släpa tunga vattendunkar dit slangen inte når, det här är en riktig ryggbesparare !!


 


  

Av Stina - 28 maj 2011 06:17

om någon har egen erfarenhet av tungfelsbett eller tungfelsgummin ??


Egentligen så skulle jag vilja åtgärda problemet med en tunga som läggs över och inte rikta in mig på "symtomet" om ni förstår vad jag menar.

Att lägga på tungfelsbett eller dra åt nosgrimmor känns mer som om man täcker över problemet som fortfarande finns där i botten.

Om det nu är så att han mixtrar med tungan vid stress så kanske jag ska undvika att stressa upp honom istället ?

Ja, det är ju lättare sagt än gjort - jag vet *s*

Och det kan bli svårt att komma någonstans om jag inte kan pressa honom alls ?!


Samtidigt så finns det en stor risk att han går över igen när det händer och skadar sig och mig ... så ja, av 2 onda ting kanske jag ska åtgärda symtomet just nu ändå för att undvika skador på både mig och häst ?


Det är ju som det här med skarpa bett som jag inte gillar alls och vill undvika med alla medel.

Billan och Vincents mamma var ett tag riktigt otäck att rida ut på, hon drog iväg och det gick liksom knappt att få stopp på henne.

Vi hade några turer som kunde ha slutat riktigt illa och det var då jag köpte in ett skarpt bett för att använda vid dessa tillfällen.

Risken att hon och jag blev skadade var så stor, kände jag, att jag fick välja mellan 2 onda ting.

Efter några månader med det skarpa bettet hade vi kommit tillrätta med det här och jag kunde betsla ner igen och rida tryggt på vanligt tränsbett.


Jag är inte emot att man använder hjälpmedel i form av hjälptyglar, skarpa bett osv osv tillfälligt för att komma tillrätta med problem om det är så att det kan hjälpa.

Jag är däremot emot att man använder dessa slentrianmässigt och inte försöker jobba på grundproblemet !!


Så hur jag än vrider på problemet med tungan och vad jag än väljer att använda för hjälpmedel så är målet att snarast kunna ta bort dom helt !!


Arkivbild

 


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards