It's my life

Alla inlägg den 20 juni 2011

Av Stina - 20 juni 2011 22:22

hästarna i sommarhagen på fm.

Vincent hade lyckats skada sig *suck*

Svullen på ett bakben, lite varm men ingen hälta.

Eftersom det sitter på benet gissar jag på slag av ngt vis och eftersom han inte verkar påverkad har jag is i magen och väntar ut det några dagar.


 

Billan mådde som vanligt kanon och när hon står och äter reagerar jag på att inte Ebba kommit fram till fodringsfållan än som hon brukar.

Hon står en bit bort och tittar på oss.

Jag ropar på henne och hon börjar ... linka mot mig. Kunde knappt gå på ett bakben.

Får in henne i fållan och upptäcker sår på både fram och bakben på vänster sida.

Fram ett djupare över armbågen och massor av mindre hela vägen ner på benet.

Bak ett större som INTE såg kul ut vid knät.

F*N.

Ringer sarah och ber om hjälp, åker hem och hämtar transporten då det inte fanns en chans att Ebba kunde gå hem och åker och hämtar hem henne så fort Sarah kom till stallet.

Tar och tvättar av alla ben med tvål och vatten så jag kan se hur dom ser ut :

Det större fram och sedan det bak :


   

Ringer vet och har sån tur att jag får tag i lokala vet som finns som "granne" till stallet och hon har möjlighet att komma direkt.

Hon kommer och undersöker och gillar naturligtsvis inte såret bak : är knäleden skadad ? Såret är ca 10 cm djupt och det verkar sitta en hel del jord/bark i det i botten.

Efter lite övervägande får Ebba smärtstillande och penicillin och jag lastar henne för att åka till Strömsholm för utredning om perforerad led.


Resan dit tar lite mer än  2,5 timme och väl framme ger dom lugnande och börjar undersöka.

Det visar sig att såret fram är 15 cm "djupt" och går uppåt. Risk för att armbågsleden är skadad.

Bak är det 10 cm "djupt" och även där finns en risk att leden blivit perforerad.


   

Medans vi är kvar tvättar dom rent såren ordentligt, röntgar och tar prov på ledvätskan som skickades till lab.

Ebba fick jag lämna kvar och åka hem utan häst i transporten.

Eftersom jag inte har hört nåt från dom än så behövdes det inte göra någon akut operation/ledspolning - tack och lov !

Nu får jag vänta till dom ringer imorgon innan jag får mer besked.


Att lämna henne i boxen där och åka hem var bland det jobbigaste jag har gjort och tårarna brände bakom ögonlocken när jag stängde boxen och åkte.

Älskade lilla Ebba vad jag håller tummarna för dig nu inatt !!!!!!




Av Stina - 20 juni 2011 08:39

var en totalt onödig dag, en sån som lika gärna kunde ha fått vara för min del.


Illamående, kraftig yrsel och huvudvärk. Låg däckad i stort sett hela dagen mellan stallpassen.

På kvällen när jag var och tog in hästarna vid stallet för att få torka och sova torrt över natt svimmade jag lite tjusigt i stallgången *s*

Har funnits dagar jag har känt mig starkare om vi säger så ...


När jag sedan kröp ner för att sova kändes hela högersidan avdomnad, från tårna och upp till huvudet.

Jaha, nu har jag väl en stroke på g - precis vad jag behöver låg jag och tänkte.

Idag känns hela sidan fortfarande bortdomnad, fingrar tår mm känns dubbelt så stora som vänstersidan.

Undrar vad det kan bero på ??  Märkligt !


Jaja, nu ska jag iaf åka och fixa mina hästar i stallet, handla och sedan fira min nyblivna 17 åring innan jobbet väntar på mig ikväll.

Gör en bra måndag !


Arkivbild

 

Av Stina - 20 juni 2011 08:29

17 år !!

Vart har tiden tagit vägen ??


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards