It's my life

Alla inlägg den 21 juni 2011

Av Stina - 21 juni 2011 21:05

är kvar på Strömsholm.

Dom ringde på eftermiddagen och väntade fortfarande på svaren på ledvätskeproven.

Hon var 2 gradigt halt vänster bak idag.

Såret på frambenet såg ok ut medans det bak var väldigt svullet och vätskande.


Räkningen låg idag på 13000 kronor.

Rent krasst är det så efter att ha diskuterat priser med S-holm att om oturen är framme och båda lederna behöver spolas så räcker inte min vetvårdsförsäkring till och jag kan kanske stå där och behöva besluta om avbruten vård/avlivning.


Kan inte någon bara väcka mig och säga att det är en hemsk mardröm ??!!!


 






Av Stina - 21 juni 2011 07:47

från Strömsholm igår for Sarah och jag till hagen och kollade till Vincent och dom andra.

Han var fortfarande ohalt och verkade må bra, hoppas nu att det inte är ngt med honom oxå - det räcker så bra som det är !

Vi gick en runda i hagen för att se om vi kunde hitta det Ebba skadat sig på, men kunde inte hitta nåt.

Både på em och senare på kvällen i förrgår var alla hästarna riktigt uppspelta i regnet. Dom for runt som blådårar i hagen allihop.

Min gissning var att Ebba rusat runt och gått omkull på vänstersidan kanske på nån trädstam som ligger.

Det ligger några sådana i hagen med uppstickande avbrutna grenar men vi kunde inte se några spår alls runt dom och dessutom känns det som om dom var lite för murkna för att kunna tränga in och göra såna här sår ??


Kl 22 i förrgår var jag i hagen och fodrade och visiterade och då var både Ebba och Vincent skadefria, dom har alltså lyckats med nåt under natten.


Jag måste säga att Strömsholm gav ett oerhört trevligt och proffsigt intryck.

När alla papper var påskrivna fick Ebba direkt komma in för vägning och tempning och strax därefter var veterinären på plats och påbörjade undersökning.

Dom hade haft en riktig mastig dag sa dom med massor av akuta hästar och i stort sett alla boxar var fyllda med stackars skadade hästar.

Brevid undersökningsrummet stod ett sto med föl som matades varje timme och eftersom vi påbörjade undersökningen vid 17 var personalstyrkan begränsad och vår assisten fick avbryta jobbet med Ebba varje timme för att mata den lilla parveln.

Förutom det märkte inte vi av ngn stress utan blev oerhört bra bemötta av allihopa.

Vår assisten tyckte att Sarah och jag såg lite bleka ut och undrade om vi ätit nåt och nej, ingen av oss hade ens fått i sig frukost.

Hon trollade då fram kaffe, drickyoughurt och en räkbaguett till oss som vi fick i oss i röntgenrummet.


Vår veterinär pratade bara engelska, men var noga med att vi förstod och assistenten förtydligade hela tiden.

Dom behandlade Ebba oerhört lugnt och vänligt hela tiden, hon fick lugnande 3 ggr innan vi var klara med alla undersökningar då det drog ut en del på tiden innan allt var klart.

Jobbigaste av allt var ju frågan innan vi skulle åka : " Vad får det kosta ? Vad har du för pristak?".

Trots att jag tänkt mycket på sånt här för att vara lite förberedd när den dagen kommer så kunde jag inte svara.

Vad sätter man för prislapp på sin häst ?


Redan när frågan kom insåg jag ju att pengarna rullat iväg.

Först förlorad arbetsinkomst då jag skulle ha jobbat och fick ringa till jobbet och ta akut ledigt 2 timmar innan jag skulle börja jobba.

Kostnad för vet på plats som undersökte och gav mediciner.

Resorna dit och hem och undersökningen på Sholm som alltså gjordes på jourtid.


Det sista man vill tänka på när man står där med en skadad häst är pengar, men jag vet ju att det här kunde inte komma mer olägligt.

Med min sjukskrivning där jag ännu inte fått ut nån ersättning från Fkassan sen i april, flytten där vi har dubbla hyror den här månaden och övriga kostnader, flytt och inredning av dottern till egen lägenhet och så lilla barnbarnet på väg.

Hur gärna man än vill så kan man ju inte trolla liksom och fast hästen är försäkrad så är det ju en störra summa som ska betalas på plats när man hämtar hem sin häst ...


Jag som brukar vara noga med att ha akuta pengar undanlagda för sånt här och andra akutsituationer är lite tagen på sängen då det har rört ihop sig lite väl mkt senaste tiden.

Jag fortsätter svära för mig själv och hoppas på besked att jag kan hämta hem min häst idag !!!


Ebba och polarna en morgon för ngr dagar sen

 


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards