It's my life

Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Stina - 23 augusti 2011 21:04

blev det för mig och dottern framåt kvällen. Underbart !!


 

Av Stina - 23 augusti 2011 12:28

For till stallet igår morse och kollade klantpelles ben.

Lokal svullnad över såren och en tjockare kotled, troligen pga muggen.

Inget jag ringer vet för än utan har lite is i magen och behandlar själv några dagar till.

Svullnaden gick ner under dagen i hagen sedan. Är tacksam för att tjejjerna i stallet är observanta, både för hans ben på morgonen och fröken Ebba några timmar senare !!


Därefter blev det en riktig måbra tur ute ihop med Billan och Sarah och Nora.

Lite mer än en timme var vi ute och strosade runt och pratade strunt - riktig energigivare !!


 

Fixade allt stalljobb, åkte hem och pysslade lite och insåg att jag nog skulle hinna vila en timme innan familjen kom hem så jag kröp ner och somnade som en stock =)

Väcktes av telefonen en stund senare, Ebba står och skrapar med frambenen och lägger sig och rullar i boxen.


Jaha, kolik tänkte jag och det visade det sig vara när jag kom dit och såg henne.

I vanliga fall hade jag motionerat och avvaktat lite med att ringa vet, men med en häst på strikt boxvila tog jag telefonen direkt.

Vi kom överens om att jag skulle gå några minuter trots allt på stallplanen och så skulle vet komma så fort hon kunde. Hon hade en ögonskada först att kolla till.


Gick några minuter med Ebba och stod sedan och såg henne skrapa, rulla, ligga, sparka mot magen och må allmänt pyton lite mer än en timme innan vet var på plats.

Snabb andning, snabb puls och inga tarmljud vad jag kunde höra.


 

Vet gav kramplösande direkt, förberedde för sondning av olja/vatten och medans jag värmde vatten ringde hon Ultuna för att kolla om Ebba kunde promeneras trots allt.

Hon gjorde en rektalundersökning och fann en hård limpa av avföring ståendes nedanför bäckenkanten.

Vi fick ge Ebba lite lugnande för att kunna få ner slangen som "bråkade" och la sig fel hela tiden.

När hon väl hittade rätt kunde hon inte se slangkonturerna på halsen och trots att hon var säker på att hon var rätt så vägrade hon att sonda om hon inte såg den oxå av säkerhetsskäl.

Vi hjälptes åt och inspekterade noga och till sist såg jag konturerna av änden när hon förde den fram och tillbaka och Ebba gavs 2,5 liter paraffinolja och 2,5 liter ljummet vatten.


Därefter gick jag ut och promenerade henne 5 minuter.

Hon svarade bra och snabbt på behandlingen.

Puls och andning gick ner till normalt, tarmljuden kom igång och Ebba såg piggare och mera med ut.

Nästan 2 timmar var vet hos oss innan hon lämnade mer paraffinolja hos oss och brummade vidare.


 

En gång i timmen skulle jag sedan promenera henne i 5 minuter tills hon började bajsa vilket dröjde till framåt 1 på natten.

Jag hann med att putsa en hel del läder och sopa alla möjliga och omöjliga vrår i stallet mellan promenaderna.

Vartefter klockan gick smög sig en elak migrän på mig, troligen för att jag bara fått i mig frukost, och vid 2 tiden brummade jag hemåt där jag möttes av barn i min säng och istället fick krypa ihop på soffan.

Klockan 4 och kl 6 var jag sedan tillbaka för promenader och tillsyn med en fullt utvecklad migrän. Tur det är lite trafik ute så dags på dygnet !!!


Messade Sarah som hade uttaget och bad om lite hjälp med mockning och promenad under förmiddagen så jag kunde få krypa ner och försöka sova några timmar och när barnen väl kommit iväg till skolan fick jag så äntligen ta min eländiga skalle och krypa ner !!!

Tack för hjälpen Sarah !!

 

Ebba ska nu ha i sig 1 liter olja per dag de närmsta 3 dagarna - om magen håller med - och sedan några dl varje dag under resten av boxvilan för att hålla igång magen.

Får hon känningar igen får jag börja promenera henne lite smått dagligen, magen är viktigare än frakturen, men vi får hoppas det inte kommer dit utan att vi klarar det ändå !!

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards