It's my life

Alla inlägg under oktober 2011

Av Stina - 25 oktober 2011 12:20

ner på ridbanan för en repris på gårdagens träning, bäst att passa på medans jag har KBs ord färska i minnet =)

Idag var lite av den gamla herr V tillbaka, tittig och okoncentrerad, och jag fick jobba ordentligt för att få med mig honom på det som bara flöt igår.

Men inte en tendens till att vilja resa sig idag heller och bara några få sparkar mot skänkeln fick han ur sig.

Höll på att glida av honom en gång dock *fniss* när han fick ett akut klibehov och mitt i travarbetet slår på en tvärnit, kör ner huvudet och börjar klia sig.

Det var nära att jag lite fint gled utmed halsen ner på backen ... men jag klarade mig med lite tur ( eller skicklighet ? ).


Trots allt var jag riktigt nöjd när vi var klara.

Ingen rädsla, inga stegringstendenser och stundtals kändes det riktigt bra   


Arkivbild

 


Av Stina - 24 oktober 2011 21:54

Jag började passet med att diskutera bettfrågan med KB, ang skarpare bett för att Billan tar tag i bettet och drar iväg.

Att jag ofta har ont i handleder och axlar efter att ha ridit dressyrpass på henne för att hon är så stark nämnde jag oxå.

KB tyckte inte jag skulle betsla upp utan ville att jag skulle hämta gramanen och se mig rida henne på den.

Så, det var bara att hoppa av och springa in och hämta den.


Och hon blir en annan häst att rida med graman, så är det bara.

När hon känner att den tar emot när hon försöker ta tag och dra upp huvudet och iväg så ger hon upp och helt plöstligt har jag en mjuk och väntande häst att rida och SÅÅÅ mycket mindre häst i handen.

KB ansåg att jag använde den rätt och tyckte jag kunde rida med den då och då för att komma åt henne bättre, men se till att jag sätter nån form av halsring på som håller uppe linorna så Bill inte kan trassla in sig i den av misstag.

När hon går rätt så ska den ju bara hänga där och inte inverka alls.


Vi jobbade på övergångar skritt - trav - skritt och sedan gav vi oss på galoppen och det var lite kul att visa KB vad det har gått framåt med den. Hon vart riktigt imponerad över hur långt jag kommit med den - kul =)

I våras sprnag hon in i galoppen och det kunde ta en halv långsida innan hon fattade, nu ökar hon knappt alls och tar fattningen direkt eller efter några få extra travsteg.

Tempot i galoppen är så otroligt mycket lugnare och hon börjar orka bära sig bättre   


Jag gick som på moln efter dagens träningar med båda hästarna, hade en så sjukt bra känsla i kroppen - underbart !

Nu en bildbomb på Billan och mig :


                 





Av Stina - 24 oktober 2011 15:14

Först ut var herr V som var lika märkligt cool idag.

Jag förväntade mig stora reaktioner på en stege som stod lutad mot en stolpe precis brevid ridbanan, men han kikade till litegrann och så var det klart.

Han är bra märklig min häst ... ;)


Inte EN ENDA ANTYDAN till att resa sig under hela passet trots att han tyckte det var jobbigt !!!

Vi jobbade med övergångar skritt - trav idag igen och det gick så klockrent så vi fortsatte med att flytta för skänkel i både skritt och trav.

Var väl inget sa herrn och kilade åt sidan ...

KB sa att det ju gått framåt med stormssteg sen förra ridpasset.

Både jag och V var mera avslappnade och bitvis såg det riktigt prydligt och kontrollerat ut =))


Det blir lite suddiga bilder från dagen. Jag vete katten vad vi gjort med kamerainställningarna ???

Men dåliga bilder är väl ändå bättre än inga bilder ?

Inlägg från Billans träning kommer ikväll, för nu ska jag kila iväg till jobbet.


           



Av Stina - 23 oktober 2011 15:37

Startade dagen med en timmeslång skrittrunda på herr V i sällskap med Sarah och Billan.

Vilket väder ! Bara så underbart !

Herr V visade en sida idag jag inte sett tidigare.

Han strosade med hela rundan, avslappnat och glatt utan att stressa eller tagga upp sig för NÅT längs med vägen ??!!

Man skulle kunna tro du har bytt häst sa Sarah *s*

Undrar om han börjar bli sjuk ??


Båda hästarna motionerade på störten och jag kunde sen ta mig an resterande stalljobb och fick hjälp av gubben med det sista i städningen.

Vi har städveckor, var åttonde vecka per häst har man städning.

Då sopar vi sadelkammare, täckesbox, foderlogen, området utanför stalldörren och jämnar till gödselstacken.

Det gör att vi håller undan smutsen hela tiden så det alltid hålls relativt snyggt och välsopat omkring oss, blir så mkt trevligare då !


Min gubbe och en av de andra gubbarna åkte på grävjobb i helgen.

Vi ska få upp belysning på ridbanan inför höstmörkret och det behövdes grävas en bit för att lägga kabeln under jord där hästar och fordon rör sig ibland.

Dom muttrade litegrann, gubbarna, om att dom inte rider men alltid är det dom som åker på att stå där och pula ...

Jaja, vi tjejjer spände ögonen i dom och hejjade på så dom tystnade snart och fick jobbet gjort ;)

Bra gjort gubbar !


 


Av Stina - 22 oktober 2011 19:31

imponerad av min svägerska Sarah.

För några få månader sedan var hon rädd för att rida och vågade inte galoppera.

Hon hade inte ridit mer än nån skogstur sedan hon var barn och var helt enkelt osäker och nybörjare igen.

Idag, ja idag har hon hoppat med Nora !!!!


   

Herr V tömkörde jag på em.

Full av energi - as usual, men vet ni vad !
När jag tog in honom från hagen kunde jag spola av hans leriga ben själv och han stod där och halvsov och lät mig hållas !
Jag bara sprudlade av glädje efter det och gick och visslade *s*

Det är det bästa med en häst som Vincent, även de minsta framsteg som görs ger otroliga lycko och segerkänslor !!


Efter tömkörningen fick han stå med sitt BoT täcke och nackkrage i lite mer än en timme medans jag plockade in stallets övriga hästar och pysslade runt.

Idag börjar jag oxå ge honom magensiumtillskott, ska bli spännande att se om det kommer att märkas något eller ej på nerverna.


Nu efter att ha varit i stallet från strax efter 9 imorse till 18 så känner jag mig lite småsliten - men det finns ju inget bättre ställe att tillbringa sina lediga dagar på =)



Av Stina - 22 oktober 2011 19:25

Idag kom min brorsdotter Emilie förbi för att rida Billan.

Jag tror hon tyckte det var kul att döma av leendet/skratten och de förtjusta utbrotten " wiiii, det är som att rida ponny" *s*

Jag bjuder på en liten bildbomb :


                 

Av Stina - 20 oktober 2011 18:46

Lyckades halka i logtrappen och dråsade ner för den i en hiskelig fart.

Slog mig ordentligt strax ovanför ena skinkan, kommer nog att va riktigt snygg imorgon.

Kan knappt sitta redan nu och området börjar svullna  =((

Är man klantig så är man ...


Idag påbörjade jag första steget i rökanvänjningen med första tabletten Zyban.

Jag ska fortsätta röka som vanligt i ca 10 dagar till innan jag lägger av.

Ska bli en spännande resa !


Arkivbild

 

Av Stina - 19 oktober 2011 12:14

båda hästarna vilodag, och jag antar att dom inte har ngt emot det =)


Ebba såg pigg och kry ut imorse, ohalt och fick således knalla ut i stora hagen idag igen.

Idag vart det inga busrundor utan hon och Nellie knallade iväg sida vid sida för att leta efter grässtrån.

Jag stod kvar ganska länge och nästan letade efter tecken på att hon skulle vara ofräsch, men som sagt kunde jag inte hitta några.


Snart ska jag ge mig iväg till jobbet för ett kvällspass, första efter 2 veckors sjukskrivning, känns skönt att vara på gång igen!

Fast innan dess ska jag till VC och träffa distriktsköterskan.

Jag ska nämligen få hjälp av dom med att försöka sluta röka och vi ska idag diskutera om jag ska ge mig på och prova nåt av dom läkemedel som finns eller vad vi ska hitta på.

Lite spännande sådär ...


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards