It's my life

Alla inlägg under september 2012

Av Stina - 9 september 2012 08:34

herr V är på riktigt gott humör idag när jag nu strax ska åka och ta blodprover på honom.

Var ett tag sedan jag tog prover så lite ringrostig är jag, men å andra sidan är det mycket lättare att ta på häst än på människa sägs det ... om dom står still antar jag =)


Arkivbild

    

Av Stina - 8 september 2012 15:55

och vaknade upp med en fullt utvecklad förkylning med bla sårig hals och hemsk hosta.

Det är synd om oss nu !!


Arkivbild

 

Av Stina - 8 september 2012 15:52

 

Av Stina - 7 september 2012 20:56

diagnosen Vincent fick idag är : follikulär faryngit.


I uteboxen på kliniken

 


Av Stina - 7 september 2012 17:19

från veterinären idag som tyckte att luva + bomull i öronen skulle kunna hjälpa en sån häst som Vincent att tagga ner något när han åker iväg.

Jag har haft luva vid uteritt ngn enstaka gång på honom, men luvorna jag har hemma är på tok för små i öronen och sitter inte speciellt bra ( dom är från Glen Gordon ).

Herr V är en häst med låånga fina öron, är det ngn som vet vilka märken som har plats för lite mer öron ??


 

Av Stina - 7 september 2012 13:06

duktig idag min lille Vincent och jag är GRYMT stolt över honom !

Han gick direkt på transporten och stod som ett ljus hela vägen in till kliniken.

Stod alldeles lugnt och väntade medans jag registrerade oss och klev fint av.

Sedan tog nerverna över och han var riktigt, riktigt nervös.

Reste sig ett flertal ggr när han skulle in i uteboxen och for som en dåre väl där inne.


En vaken och nervös kille konstaterade veterinären som fick ge honom 3 doser lugnande för att kunna genomföra endoskopin och då var han ändå långt ifrån drogad.

Fullt vaken och reagerade ändå, det är min bebis det !


Endoskopin visade på kraftig svullnad i svalget, tjockt - vitt slem i luftvägarna, men fina lungsäckar.

Faryngit blev domen.

Det kommer att ta en väldigt lång tid för honom att tillfriskna helt enligt vet, men dom flesta tillfrisknar ändå så småningom om det inte blivit kroniskt.

Hon tror att han är allergisk mot något, och jag ska se honom som astma häst from nu.


Jag fick med mig blodprovsmaterial hem och ska själv ta lite prover på söndag och skicka iväg och sedan ha återkoppling med vet på måndag.

Trolig behandlig kortison och antibiotika, men det får vi se när provsvaren kommit.


Jag ska byta ut boxströet mot torv - egen container alt kompost då stallägaren inte vill ha ut torv på åkrarna.

Han ska vara ute så mkt som möjligt och kommer from nu att få äta sin frukost ute och inte komma in förrens det är kvällsfodring och nattning.

Sedan ska jag se över stallmiljön - minska dammet och kolla över vad jag kan göra med ventilationen för att ha bästa möjliga luft.

Och så en hygienisk analys på hösilaget så jag verkligen VET att det är ok.


Känner mig lite nerslagen just nu och svor en del inombords när jag fick domen, men det är bara att bita ihop och börja detektivarbetet med att leta efter vad det är han är allergisk mot och se till att han får bästa möjliga förutsättningar för att tillfriskna !!


Arkivbild

 


Av Stina - 7 september 2012 07:28

Av Stina - 6 september 2012 21:40

och en massa halm som skulle in och staplas på logen bestod första delen av dagen av.

Andra delen tillbringade jag på jobbet som jag höll på att komma försent till tack vara min virriga gubbe !


Jag sitter på trappen ute och röker och han tar med sig Becca till stallet.

När jag ska gå in och göra det sista inför avfärd till jobbet så har gubben låst ytterdörren !!!!

Jaha, där står jag utan nycklar och utan telefon *muttrar*

Hade turen att en granne var hemma så jag efter en stunds runtringande efter mobilnumret, som jag inte har i huvudet, fick tag i gubbskrället som fick komma och låsa upp åt mig   


Imorgon bitti sticker herr V och jag till kliniken - ja 2 medhjälpare har vi dragit ihop oxå utifall att =)

Håll tummarna !!


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards