It's my life

Alla inlägg under juli 2013

Av Stina - 16 juli 2013 10:06

så stel jag är i ryggen efter 2 dagars ösande - kravlade mig upp ur sängen med ett stön imorse. det märks att man inte blir yngre liksom ...


Tog mig lite kaffe och gav mig ut på en morgonpromenad med hunden i ett litet dämpat tempo ;)

Något uppmjukad kan jag nu ta itu med resten av dagen och se vad den har att bjuda på.

Ha en härlig tisdag allihopa !


 

Av Stina - 15 juli 2013 18:35

gamla halmförrådet fortsatte jag att dammsuga ur stallet.

Drygt 1/3 är färdigt och kära nån vad mycket spindelväv och damm det samlas på bjälkar och i hörn !


Gubben kallade hem mig för mat fram på em och sedan la vi oss ihop med katten och vilade middag, hur mysigt är inte det att krypa ihop tillsammans och lyxa till det med en powernap ?   


Nu tänkte jag ta med mig hunden ut på en rask kvällspromenad och sedan väntar en spännande bok på mig i soffhörnet.


Arkivbild

 



Av Stina - 15 juli 2013 12:01

Det är klart!!!! #glädjedans#

Av Stina - 15 juli 2013 08:03

kliade Ebba av sig massa hår vid svansroten under sommarbetet, troligen pga soleksem.

Jag fick tips om att prova AVS 14 och snart nog var kliandet slut och håret började växa ut igen.


Har använt AVS varje sommar sedan dess, använder intensivt någon/några veckor om jag märker att hon börjar klia och sedan underhåller jag några ggr/vecka och vi har inte haft några större problem alls något år.

Det är drygt, luktar väldigt gott,  håller Ebba besvärsfri och får absolut högsta betyg av mig =)

Definitivt värt att prova om du har liknande problem !


Arkivbild

 


Av Stina - 14 juli 2013 15:38

startat upp årets projekt, rensa upp gamla "halmförrådet".


Stallbyggnaden jag hyr består ju av stalldelen och sedan stallägarens del där han har utsäde/maskiner.

Mitt emellan "våra" områden ligger det sk gamla halmförrådet.

Vi går in där för att komma upp på logen via trappa och har använt utrymmet för tvättstreck/torka våta täcken samt hänga upp höpåsar på väggen.

Innan jag tog över stallet användes det som halmförråd, dom kastade helt enkelt ner halmbalarna där från logen och där togs dom in via direktingång från stallet.

När jag tog över rensade vi logen från över 30 år gammal halm och staplar nu halmen däruppe.


"Golvet" i gamla halmförrådet är stampat jordgolv som dom lagt presseningar över och sedan olika skivor/plankor och så kastat ner halmen på det.

Med åren har det bildats en tjock matta av gammal halm över skivorna som ruttnat lite lagom fint och bildat ren äcklig sörja   


Nu var det mer än hög tid att ta itu med det här, rensa ut från skräp/sörja och få fram jordgolvet så det kan torka upp ... förhoppningsvis kanske få en gjuten platta där med önskan om att skapa ligghall hästarna kan gå in i direkt från hagarna i framtiden ?


Ja, i vilket fall så började gubben och jag rensa idag och jag skulle kunna säga både det ena och andra om hur tungt, skitigt och äckligt det är ... men ni får tänka er en lång svada ;)


När vi hållt på ett tag såg det ut så här :


   


Vi har grävt oss ner till presseningen och jobbar på att få ut den, lagret av äckelhalm får ni tänka er men ni ser nivåskillnaden till höger på översta bilden på trappsteget in till stallet och marknivå i halmförrådet.


Efter att antal timmars slit har vi fått fram en del av jordgolvet och med muskler som protesterade hej vilt gav vi upp för dagen  och åkte hem till en MYCKET efterlängtad dusch ! 


 

Av Stina - 14 juli 2013 08:36

Började gårdagen i stallet med pyssel och startade upp sommarstädningen, känns skönt att åtminstone påbörjat den.

Fodrade och kollade till hästar, dagligt letande efter flughuva som Billan har av sig varje dag och så även hästen jag är hästvakt åt i helgen.


Blev några timmars stalljobb innan jag åkte hem för bokad tvättstuga kl 12.

Gubben och jag hjälptes åt med att springa med det några timmar, lite mat i magen och en liten vilostund på det.


Efter det gjordes inget vettigt, jag tog fram min kamera och fotograferade kattungar och blommor - försökte komma ihåg hur man gör, var så länge sen jag tog mig tid att fotografera i lugn och ro =(

För min del är det verkligen avkoppling och ngn form av "mindfulness", man liksom ser saker på ett annat vis när man går runt med fotohjärnan påkopplad =)


Dagen avslutades med lite gott att äta/dricka ihop med gubben i soffan med en film.

Det hör inte till vanligheterna och får räknas som kvalitetstid   


 


  


Av Stina - 13 juli 2013 19:01

             

   

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards