It's my life

Alla inlägg under september 2013

...

Av Stina - 10 september 2013 05:54
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Stina - 9 september 2013 12:52

Billan och jag höll till på ridbanan idag igen och jobbade i huvudsak med övergångar och tempoväxlingar.

Om ni undrar så är det fullt medvetet jag för tillfället byggt bo på ridbanan och det har med höstskörd och sådd att göra, omgivningarna fullkomligt dräller av traktorer med det ena skramligare än det andra bakom och några av dessa bönder tycker inte man behöver sakta ner eller vara försiktig om det skulle vara en häst på vägen.

Just nu så åker dessa bönder, och de mer försiktiga, skytteltrafik förbi stallet och på alla vägar häromkring, så jag håller mig på ridbanan tills dom har lugnat ner sig !


Vackraste herr V fick jobba på töm där han tex ur trav fick göra halt, rygga några steg och sedan komma fram i trav direkt. Han jobbade på urduktigt !

Några galoppfattningar som vart ren och skär pannkaka försökte vi oss på oxå men det vart mest jämnfotahopp, korsgalopp, sidohopp och andra krumelurer ur den högre skolan ...

Och ja, förresten, vet ni vilket framsteg vi har tagit vad gäller tränsning av den gode V ??

Jo, nu går det att tränsa honom helt normalt och hästen sänker huvudet och tar självmant bettet !!   

(Tidigare har jag fått lossa bettet på ena sidan och med en hand på nosryggen lirka in bettet från sidan.)

Det är en enorm seger - han har inte bara lärt sig att tränsas normalt utan han har accepterat bett fullt ut och förstår att det inte gör honom illa mer ( vilket det ju har gjort när han stressat upp sig och lagt tungan över ) .

Låter säkert jättekonstigt, men det känns så jäkla stort   


Fiiina pojken min   

 



Av Stina - 8 september 2013 18:47

Billan och Ebba över bommar idag.

Ebba slog nytt personligt rekord med 5 bommar i rad, börjar bli stor, nåja -  vuxen tjej   


   

Av Stina - 7 september 2013 18:26

Jag har just nu lite minihöstsemester (ledig 8 dgr) och jag har ju verkligen prickat in den rätt med tanke på det underbara väder vi har, helt fantastiskt !


Cyklade till stallet i den vackra morgondimman för att fodra och släppa ut hästarna, var precis genomvåt av dimma och dis när jag var framme !


 


Tömkörde en trevlig Ebba ett litet kort pass när övriga hästar kommit ut :


 


Och sen skrittade jag herr V på ridbanan ( ser ni vilken tunn och omusklad hals han har igen *snyft* ):


 


Gjorde stallsysslor, mockade hage och satte mig i hagen med en kopp kaffe och bara njöt av att ha hästarna tillbaka runt stallet i vinterhagarna !


På em åkte vi in och levererade en flyttklar kattunge och passade på att fika hemma hos dottern och jag fick gosa med mina fina barnbarn   

Stackars Evelina var hemskt förkyld och det är så jobbigt att se dom ha det tufft när dom är så små =(



 


Nu står gubben och lagar god mat åt oss  - här hemma är det han som är absolut bäst på att laga mat - och sen har jag faktiskt inte kvällspasset i stallet utan får vara hemma med familjen heeela kvällen   

Av Stina - 6 september 2013 13:06

där Billan och jag gav oss på ett litet minipass på ridbanan med lite övergångar skritt - trav, stora mjuka linjer och så bara någon galoppfattning för att se om dom sitter lika bra som tidigare - och det gjorde dom =)

Positiv, glad och het häst som nog gärna hade kunnat fortsätta bra mycket längre och intensivare än vad som blev.


 


Vincent vars luftvägsproblem är någorlunda under kontroll, och skorna likaså efter hovslagarens besök igår, har inget mer att skylla på utan fick se sig friserad från sommarvild till proper ridhäst och sedan skrittad i lina.


 


Fick hem första leveransen av rentvättade höst och vintertäcken och hade fullt sjå att få plats med dom !

Hjälp, jag behöver mer garderober liksom   


 

Av Stina - 5 september 2013 21:51

med svägerskan och brorsdottern på Hästklinikens kunskapskväll.

Ikväll handlade det om sadlar och var mycket intressant måste jag säga !

Sadelmakare Peter Winslow visade hur olika bommar/bossor/sadlar är uppbyggda och konstruerade.

Tröck på om vikten av rätt sadelgjord - med resårer i båda ändarna - och gav enkla tips på hur man ser om sadeln passar eller ej.


Efter fikapaus klev vi ut på ridbanan där vi i grupper fick : 1. se Peter Winslow förklarar och visa på en häst hur man på hästen kan se att inte sadeln passat  - hur den satt/inte satt muskler ( mycket bog, "hål" bakom manken, grop i ryggen etc ) samt hur man ser och känner efter på sin sadel om den passar eller ej.


2. Sharpman visade hur en sadelprovning går till hos dom


3. WOW sadlar provade ut sadel på häst och berättade om sina sadlar som är helt anpassningsbara efter häst och ryttare och byggs ihop del för del utifrån ekipaget ( http://www.wowsadlar.se/ )


Jag hade oxå sån tur att jag var bland de 10 första som anmält till kvällen och således fick 2 st gratis träckprov  


     



Av Stina - 4 september 2013 11:59

Cyklat till och från stallet, fodrat och släppt ut hästar, ridit en mycket trevlig Billan samt longerat och promenerat en finfin Ebba :-)
Vi kollade att alla kommandon fortfarande fungerade några minuter på ridbanan och sen tog vi en halvtimmes promenad.

Nu ska jag bara äta lite och sen dyka i säng, har riktig jobbig värk i hela skallen från bihålorna och mår inte riktigt bra så får vila upp mig så jag pallar kvällen på jobbet :-(

Av Stina - 3 september 2013 18:34

på Billan på ridbanan, nu är jag riktigt sugen på att komma igång ordentligt :-)

Stallsnacks

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards