It's my life

Alla inlägg den 8 maj 2014

Av Stina - 8 maj 2014 19:03

Pratade nyss med en vän som har så dåligt samvete för att hon inte hinner/orkar motionera sin häst de 6 dagar i veckan hon föresatt sig att göra.

Vi pratar häst på hobbynivå som ej hålls i tävlingskondition, ute i hage med kamrater 11-16 timmar per dygn.


Jag anser att hon gott kan dra ner och med gott samvete motionera hästen 5 dagar i veckan, jag tror dessutom att det blir mer glädjefullt för både häst och människa än om man stressar sig till ett pass man egentligen inte hinner/orkar.


Så dagens fråga blir : hur ofta motionerar du din häst och vad anser du vara ett minimun för att hästen ska må bra ?


Arkivbild


 

Av Stina - 8 maj 2014 11:44

Ebba och jag tog oss ett pass på ridbanan med övergångar, flytta undan skänkel och galoppfattningar.

Kort men intensivt pass och jätteduktig tjejja.

Det är verkligen som att rida ponny när man sitter på henne, Billan och hon är i princip lika stora men vilken skillnad i steg och upplevelse !!


    

Billan och jag gav oss ut på tur ca 80 minuter skrittur på mestadels asfalt.

Började på vanliga grusvägen, över på asfalten mot byn där jag fick sitta av efter halva vägen ungefär då vi fick möte med 3 lastbilar med släp och Billan kan inte räknas som trafiksäker uppsuttet när det kommer till den tyngre trafiken.

Satt upp igen för att åter sitta av inne i byn då alla barn bakom staketet på skolgården höll på att skrämma livet ur henne.

Hon är ganska tittig Billan och blir det för mycket för henne tappar man lätt kontrollen och kontakten med henne och det är lätt att det blir otäcka olyckor.

Jag känner henne så väl nu så jag vet när det är dags att sitta av och stötta henne från marken och när jag kan trycka på från ryggen, det är så jag väljer att göra med henne.

Hon blir bättre och bättre för varje år och de flesta turer flyter numer utan problem =)


   



Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards