It's my life

Alla inlägg under maj 2014

Av Stina - 8 maj 2014 11:44

Ebba och jag tog oss ett pass på ridbanan med övergångar, flytta undan skänkel och galoppfattningar.

Kort men intensivt pass och jätteduktig tjejja.

Det är verkligen som att rida ponny när man sitter på henne, Billan och hon är i princip lika stora men vilken skillnad i steg och upplevelse !!


    

Billan och jag gav oss ut på tur ca 80 minuter skrittur på mestadels asfalt.

Började på vanliga grusvägen, över på asfalten mot byn där jag fick sitta av efter halva vägen ungefär då vi fick möte med 3 lastbilar med släp och Billan kan inte räknas som trafiksäker uppsuttet när det kommer till den tyngre trafiken.

Satt upp igen för att åter sitta av inne i byn då alla barn bakom staketet på skolgården höll på att skrämma livet ur henne.

Hon är ganska tittig Billan och blir det för mycket för henne tappar man lätt kontrollen och kontakten med henne och det är lätt att det blir otäcka olyckor.

Jag känner henne så väl nu så jag vet när det är dags att sitta av och stötta henne från marken och när jag kan trycka på från ryggen, det är så jag väljer att göra med henne.

Hon blir bättre och bättre för varje år och de flesta turer flyter numer utan problem =)


   



Av Stina - 7 maj 2014 17:27

Under alla år jag haft häst har jag alltid haft dom försäkrade och betalat in på dessa under mååånga år utan att ha någon som helst användning för mina försäkringar, fram tills för några år sedan när Ebba skadade sig.

Jag var otroligt glad att hon var försäkrad då det visade sig bli riktigt dyrt med inläggning på både Strömsholm och Ultuna + flertal besök av vet hemma samt klinikbesök hemmavid.


Efter hennes skada kollade jag över alla mina försäkringar och la bla till rehab på alla hästar.

Nu med Vincents problem har jag haft nytta av den delen vid flera tillfällen för medicin, alternativbehandling samt veterinärs resor så när det gäller honom har jag defintivt tjänat på det tillägget.


Den enda som hittils inte använt sin försäkring är Billan, och det får faktiskt gärna fortsätta vara på det viset =)


Jag har aldrig haft strul med Folksam, där mina är försäkrade, utan det har flutit på smidigt med snabb utbetalning när jag skickat in kvitton och direktreglering vid alla klinikbesök.


Idag är alla mina försäkrade med Folksams Ridhäst Stor där rehab, personskador samt buköppning ingår utöver veterinärvård och liv.

Nu är jag nyfiken på :

Hur har du valt att försäkra dina ?

Har du haft problem med ditt försäkringsbolag någongång ?



Senaste veträkningen

 




Av Stina - 7 maj 2014 15:50

imorse när vi packade inför dagens friidrottstävlingar och väderprognoserna spådde ösregn och halv storm hela dagen.

Det var rent vädervärdigt ute när vi väntade på skoltaxin och sonen hade problem med om man kan "kasta sig" när man hoppar längdhopp när det regnar såhär - då blir man ju jättelerig och våt ?!

Och inte kan man springa 100 meter i regnkläder, då vinner man ju inte ?!

Suck, så eländigt allt såg ut =(


I stallet klädde jag på mig dubbla lager kläder och hästarna varma sköna täcken.

När jag fått ut dom som skulle ut i hagarna hade regnet upphört och syntes knappt till mer här ute under dagen ...

Hård blåst, lite stänk och kallt - men det kan jag leva med.


Borstade av herr V och Mulle innan dom fick gå ut, herr V fick sig även lite massage vilket inte uppskattas sådär värst mycket - jag tycker nog han kunde vara gladare som jag kämpar med mina onda händer men nej ... *mutter* ;)


Arkivbild

 


Tog ut Ebba för tömkörning och lilla fröken hade starka åsikter om att jobbas i storm, halva passet tillbringade hon med att tänka bakåt/uppåt och jag tryckte lugnt men bestämt på framåt.

Framåt, framåt, framåt manade jag och jo, tillsist slappnade hon av och jobbade på ärligt framåt utan att bli springig.

Hon blir gärna det lilla fröken, springig, och jag jobbar hårt med att få henne att slappna av och börja länga sig och vila lite på steget.

Symaskinstrav är icke vad jag vill ha ;)


Arkivbild

 

Billan fick oxå komma ut på töm och hon jobbade på kanonfint med tryck under hovarna utan att bli för stark och rusande.

Riktigt läcker är hon när energin läggs på "rätt" saker !

Sedan tar energi slut ganska snart *s* och då har jag seeeeegt kallblod att jobba med istället.

Det är liksom lite allt eller inget med denna häst =)


Arkivbild

 


Av Stina - 6 maj 2014 20:07

fler och fler kala fläckar på herr V, han ser minst sagt maläten ut =(

Läste på om hans mediciner och en av dom kan ge klåda/eksem/hudirritationer så jag plockar bort den ett tag får jag se - annars får jag konsultera veterinären, vi ska ju dit igen nästa vecka och hon blir säkert överlycklig när jag kommer med nya bekymmer ang denna häst ;)


Arkivbild

       
  





Av Stina - 5 maj 2014 21:14

och jag är lite nyfiken på hur ni gör med era hästar :

Släpper ni på dygnetrunt bete eller hur ser sommaren ut för era hästar ?

Får hästarna vila eller kommer dom jobbas hela sommaren ?


För mina hästars del så är planen som så att Ebba går ut på dygnetrunt bete 1 juni men kommer att jobbas hela sommaren.

Billan, Vincent och Mulle kommer gå på magert bete halva dygnet from 1 juni ( ute nattetid och inne dagtid tror jag ).

Billan kommer jobbas hela sommaren, Vincent beror på hur hans hälsa är och Mulle fortsätter vara pensionär.

Och ja, jag skriver plan för saker verkar ha en förmåga att ändra sig med tiden har jag lärt mig ;)


Arkivbild

 

Av Stina - 5 maj 2014 13:19

och mina vackra tjejjer har fått jobba lite <3
Ebba på lina med mkt galoppfattningar och tempoväxlingar och Billan i ett dressyrpass.
När vi fick till fina galoppslutor och skänkelvikningar i galopp( några galoppsprång per gång) var jag den lyckligaste i dom här trakterna :-D
Första gången jag provar om vi kan reda ut det då galoppen vart vår stötesten men nu är vi definitivt på g! :-D

Av Stina - 4 maj 2014 19:45

                 

Av Stina - 4 maj 2014 10:18

13 år idag   


 


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards