It's my life

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Medryttare

Av Stina - 18 februari 2011 22:12

Hade en diskussion med en av tjejjerna om det här med medryttare, ska dom betala eller inte ??

Som jag ser saken så vill jag INTE ha betalt.

Jag önskar mig en medryttare för att få hjälp och avlastning med det praktiska, inte det ekonomiska.

Min medryttare tar hand om hästen dom dagar hon är ute, mockning - foder osv och får således oxå "jobba" för att få rida.

Nu har ju jag hittat en kanontjej som idag hjälpte mig med höpåsarna till ALLA hästarna för att underlätta för mig och min rygg.

Sånt är så oerhört mycket mer värt än pengar för mig !

Dessutom hjälper hon faktiskt mig med utbildningen av min häst ...


Den andra tjejjen vill ha betalt av sin medryttare.

Hennes åsikt är att det kostar att ha häst och varför ska hon låta någon annan rida hennes häst gratis ?


Så, vad säger ni övriga ? Ska medryttare betala eller inte ?

Hur gör du själv om du har, eller är, medryttare ??



 
 
sofie

sofie

18 februari 2011 22:26

Jag tycker en medryttare ska betala. Då det kostar att ha häst. Lånar du ut din bil fulltankad vill du väl inte ha den tillbaka med tom tank? ;)
Sen behöver dom inte ge några stora summor i cash, men dom kan ju vara bussiga och hjälpa till med att kanske köpa en fodersäck, eller stå för halva skokostnaden.
Jag skulle aldrig ha en medryttare gratis, inte äns om ja var super rik. Jag vill inte finansiera andras intresse gratis. Det handlar om att ge och ta. Någon form av betalning ska du ta Stina =)

http://clearoftearsceasar.bloggplatsen.se

Stina

18 februari 2011 22:30

Intressant synpunkt !
Jag ser det nog ändå som att jag får så mkt mer än pengar genom att ha en BRA medryttare som hjälper till med utbildningen och tar väl hand om hästen.
Kanske är jag ensam om att tänka så ?

 
Viveca

Viveca

18 februari 2011 22:30

Det verkar ju vara lite olika hur folk gör. Jag skulle tänka som du dock. Om någon hjälper mig med Vilda och ser till att hon får motion så har jag ju nått målet med att ha medryttare. Kostnaden ökar ju inte pga en ryttare till. Det är ju ingen bil vi snackar om;) Samtidigt har jag själv haft häst på halvfoder eller hyrt hästar som det hette och då betalade jag en fast hyra för hästarna samt skötte mockning, fodring etc de dagar jag hade dem. Här verkar det svårt att få medryttare och då tror jag inte man gör det lättare genom att ta betalt.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 07:31

Frågan är - får man mer oseriösa medryttare om man inte tar betalt ? Eller rättare sagt - är det oftare oseriöst folk som inte vill betala ?

 
Carin

Carin

18 februari 2011 23:06

Jag har benägenhet att hålla med Sofie men jag förstår samtidigt Stinas argument om att medryttaren hjälper till med utbildningen av Billan. Men i mina ögon så finns det så mycket annat än bara en liten ersättning för skoning och foder.

Jag har tyvärr fått erfara baksidan, hittat min utrustning slängd och skitig på golvet och sånt tolererar jag INTE. Stora märken på sadeln, träns som blir söndertuggat pga att medryttaren tillåtit det, benlindor som både är trasiga och leriga (jag rider inte med lindor om det finns risk att de blir dyngleriga, använder hellre skydd då) osv. Saker som kostar pengar att ersätta. Ersättning som medryttaren betalar mig som "slitage" på utrusning. Helt ok om de vill använda egen sadel, träns osv men då ska denna utrustning passa hästen oxå!

Innan ville jag ha medryttare för att hjälpa mig ekonomiskt, nu har jag råd men inte tid och vill ha hjälp för den sakens skull men har pga tidigare erfarenheter blivit försiktig.

Vill du betala så har du råd att kanske köpa egen utrustning, vill du inte betala kan du vara skötare till hästen som ägs av hon som inte kan läsa att lampan ska släckas (så kanske medryttaren både släcker lampan och stänger sadelkammardörren) *S*

http://ekbladet.bloggplatsen.se/.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 07:30

Det där med utrustningen ... tvi vale !
Såna medryttare klarar man sig utan !
Jag "kräver" respekt för min häst, mig och min utrustning och sköter man bara detta - vilket för mig är så naturligt så man inte borde säga till om det - så tror jag att jag är en helt ok hästägare som gärna hjälper till och är flexibel av mig.

Nu har jag hittat en suverän tjej som uppfyller alla mina "krav" och jag känner mig lyckligt lottad !
Hon skulle nog aldrig få för sig att slänga runt på utrustningen eller behandla hästen som annat än en prinsessa.
Guld värt !!

 
sofie

sofie

18 februari 2011 23:58

Nej jag tror absolut inte att du är ensam om att tänka den tanken. Visst man får hjälp med utbildning, gratis för häst ägare. tack och ta emot. (en bil som ej körs mycket mår inte häller bra) lånar man ut den till någon som vill köra den någon gång i veckan är det bara bra, men du vill väl inte betala bensinen då? ;)
Men det är min åsikt =)
Ja ser det likadant med hästen/ponnyn. Det är ett djur ingen leksak/maskin. =)

http://clearoftearsceasar.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 07:26

Jag tycker det är intressant att se vilka skilda åsikter det finns om detta =)
Jag förstår precis hur du tänker, men för mig känns det ändå helt galet !
Om du vill låna min häst så ok, får du betala, men om jag ber dig att rida min häst vilket jag gör när jag söker medryttare så tycker jag inte att jag kan kräva den på pengar ?
Min åsikt =)

 
Kim

Kim

19 februari 2011 00:24

Jag har både haft och varit medryttare och tycker inte det ska vara pengar inblandade.
Själv skulle jag inte betala för att rida på andras hästar, men för att rida på lektion/tränare betalar jag så klart.

Min anledning till ev. medryttare skulle vara för avlastning för mej och utveckling av hästen.

Sen kan det också bli bökigt om dom betalar och man behöver extra hjälp nån helg eller så, är det då en hjälp eller ska dom betala då också.
Blir lite "jobbigt" att be om hjälp då...

http://varmt.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 07:24

Ja, hur gör man om man ber medryttaren att ta hästen extra dagar ? Vem betalar då ?

 
Synnöve

Synnöve

19 februari 2011 05:00

Jag håller nog med dig Stina.
För man skaffar sig ju en medryttare för att man behöver hjälp. Inte ekonomiskt kanske utan med det praktiska.
Det blir kanske en annan sak om det är snack om fodervärd.

Kram denna tidiga morgon, 11 kalla ute och jag är tröööööt...
Kram.

http://nabolandet.blogspot.com

Stina

19 februari 2011 07:21

Vaken tidigt ... brr, 17 minus säger min termometer. Jag hoppas den ljuger !!

Du tycker som jag alltså, lite roligt att man kan tycka så olika faktiskt =)

 
sofia

sofia

19 februari 2011 08:06

Det beror ju på vilket syfte man har hjälpen.

Om JAG inte hinner med hästen och BER/SÖKER hjälp så tycker inte jag att medryttaren ska betala.

Hinner jag däremot med hästen och någon kommer och frågar om dom får hjälpa till med hästen och skötsel av grejjerna så skulle dom inte heller böhöva betala för att få hjälpa till :P hahaha var vill jag nu komma med min slutsat må tro???

Ska man ta betalt så ska det kanske vara en väldigt skolad häst man har och kanske är man duktig själv så man har lite lektioner på sin häst.....det SKULLE kunna vara ett skäl att ta betalt.

Men annars nä medryttare ska vara gratis enligt mig.

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 10:01

haha ...gillar din slutsats =)))

 
Natalie

Natalie

19 februari 2011 08:08

Det är väl självklart att jag hjälper till så mycket jag bara kan, du måste ju få chansen att bli bra i ryggen någon gång =) Tar höpåsar och mockning idag också om du inte redan har hunnit fixa det innan jobbet =)

http://livetenligtnatalie.se

Stina

19 februari 2011 10:01

Du är en pärla !!!

 
sofia

sofia

19 februari 2011 08:09

PS!!! Stina nu kanske du slog huvudet på spiken ;0)
Ja katten ska veta om man kanske får mer seriösa medryttare om man tar betalt. Det kanske är som med katter som skäns bort=mindre seriösa spekulanter. Men om de får betala 2-300kr så blir det andra spekulanter?!?!?!

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 10:01

Det är nog så att man oftast får mer seriösa svar om man tänker sig betalning, det tror jag absolut !

 
ylle

ylle

19 februari 2011 09:19

Jag skulle nog ta en liten symbolisk summa, mest för att jag i mitt liv upplevt att DET SOM ÄR GRATIS ÄR INGET VÄRT, det verkar vara mångas åsikt. I alla fall unga människor. Har man inte betalt behöver man inte komma... och tvärtom. Sen tycker jag ändå att det är självklart att medryttaren hjälper till med både skötsel, mockning, persedelvård och stramt håller sig till det avtal som man ABSOLUT bör skriva, så att inget är oklart. Jag ska också som hästägare ha den absoluta rätten att omedlbart avbryta medryttarskapet om min häst inte sköts eller rids efter anvisningarna. Det är ett stort förtroende att få ta hand om någon annans häst (själv har jag därför alltid haft svårt att hitta medryttare, mina hästar har hellre fått gå i hagen än att behandlas på ett i mina ögon felaktigt sätt) OM jag har lyckan att hitta den rätta medryttaren, så kan jag istället visa min uppskattning tillbaka med att kanske betala lektioner, ge små presenter, TALA OM hur mycket jag uppskattar henne/honom osv.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 09:59

Måhända är det så att många oseriösa dras till det som är gratis, men inte alla !
Jag fick massor av svar på min annons om Billan och bara 2 fick möjlighet att komma och provrida, jag tycket jag kunde sålla rätt bra redan i första skedet.

Jag är hellre utan medryttare än har en som inte sköter om hästen ordentligt edyl. Absolut !
Det är svårt att hitta bra medryttare, men jag verkar ha gjort det =)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 februari 2011 10:18

Det är bara att gratulera att du hittat en kanon tjej som medryttare =)

Nu har jag själv aldrig varit i den situationen att jag velat ha en medryttare. Men skulle jag hamna där så är det viktigare för mig att hitta någon som funkar med mig och ffa hästen än att få betalt.

Sen undrar jag varför du måste fylla alla höpåsar???

http://monzan.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 10:34

Ja - ska hästarna ha mat måste jag ju fylla dom =)
Det är alltså bara åt mina 4 jag fyller + lunch mellan varven och då blir det 15 st/dag.

 
Kim

Kim

19 februari 2011 10:36

Ang. pengar-oseriösa

Klart att det finns, men dom okunniga och oseriösa brukar vara lätta att sortera bort.

Där emot tror jag att en kunnig och seriös ryttare nästan alltid blir erbjuden att rida andras hästar gratis, dom behöver nog sällan betala för att hjälpa till...

Så jag tror du har haft tur att hittat din N, som både är duktig ryttare och intresserad av att "jobba" med skötseln.

http://varmt.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 11:02

Visst har jag haft tur !!!

 
Ingen bild

Helena

19 februari 2011 10:38

Jag håller med du Stina, om jag väljer att ha medryttare för att få avlastning ska denna inte betala, annat än betalning i form av att de sköter hästen fullt ut de dagar de har den.
Konstigare än så är det inte i min värld. Man ser en massa argument som att "det kostar att ha häst, om medryttaren rider sliter den på utrustningen" osv osv. Jamen herregud - om du rider den själv sliter du på utrustningen också!

Det jag tycker är mest synd ang. folket som anser att betalning i fråga om pengar är på sin plats, är den nedlåtande attityden man verkar ha till sin medryttare. Denne ska banne mig vara tacksam att den får rida osv osv. Hallå- det var HÄSTÄGAREN som bestämde att denne behövde avlastning!!

Stina

19 februari 2011 11:01

Tacksamhetsaspekten/nedlåtande attityd har jag märkt i nåt fall och den gillar jag inte =(

Jag ser det som ett förhållande där man ger och tar.
Jag skjutsar min medryttare till ridhuset, tävlingar om det blir aktuellt och hjälper till så gott jag kan så att HON får ngt ut av det hela oxå.
I gengäld tar hon hand om och hjälper till att utbilda min häst så att JAG får ngt ut av det.

 
Ingen bild

Helena

19 februari 2011 10:41

glömde ett tillägg jag ville göra:
den andra aspekten är tycker jag, att så fort det kommer pengar med i bilden, så blir det en HELT annan grej i fråga om vilka rättigheter man måste ge medryttaren. Denne blir då nästan som en halvfodervärd eller hur man ska likna det. då duger det inte med att som hästägare styra och ställa och säga att du får minsann bara rida i skogen för jag ska träna hopp och dressyr så du får underhållsrida åt mig. osv. Det är väl det andra skälet till att jag aldrig tar betalt i pengar, jag vill kunna ha fulla mandatet att bestämma vilken ridning och på vilka premisser det passar att man rider. Har man ngn som betalar halva hästen åt en eller skoningen eller vad det nu vara må i pengar, blir detta en otänkbarhet.

Stina

19 februari 2011 10:59

Stämmer helt.
Och hur gör man om hästen inte går att rida pga tex skada ? Ska medryttaren betala då med när dom inte kan rida ?

 
sofia

sofia

19 februari 2011 12:43

En anna fråga man kan ställa sig är att OM jag betalar blir medryttaren då anställd??? Jag som har registrerad verksamhet hur blir det en sådan gång då?

Så länge man inte tar betalt så är det ju en sak men hur blir det då? :S

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 21:07

Ja, det var ju oxå en bra fråga !!
Vad händer då ?

 
Ann

Ann

19 februari 2011 13:04

När jag hade medryttare så var det för att jag behövde hjälp.
Jag tog inte betalt, men det kan ju vara så att man skaffar sig medryttare för att man inte klarar det ekonomiska.
Jag vill inte ha betalt för jag vill kunna bestämma över mina hästar själv även de dagar som hon hade.
Naturligtvis menar jag inte att köra över men jag tycker att med betalning så MÅSTE jag ge ett visst inflytande, tar jag inte betalt så kan jag alltid ha sista ordet.
Fick en kanon medryttare och en väldigt god vän som senare även hjälpte mig med att gå ut med hundar och annat som behövdes när jag väntade barn.
Det går inte att värdera det vi fick i pengar.
Det är mina tankar..! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 21:07

Jag förstår precis vad du menar. För mig är det viktigt att kunna lita på min medryttare. Att häst och utrustning tas väl hand om - jag förutsätter det tills jag blir bevisad motsatsen, vilket jag inte tror i det här fallet =)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 februari 2011 13:10

Ahhhh!!! Fick för mig du fyllde höpåsar till stallets alla hästar, inte bara dina :)
Då fattar jag! ;-)

http://monzan.bloggplatsen.se

Stina

19 februari 2011 21:05

*s*

 
Gitte

Gitte

19 februari 2011 17:33

Mina medryttare betalar. Men, de har en väldigt låg kostnad i förhållande till om de skulle ridit på ridskola eller turridning. De avlastar mig men de får också uppleva hur det är att ha "egen" häst. Klart att det då ingår att mocka och fixa hö och annat som ingår i den dagliga rutinen. De får också gärna hänga med på kurser och tävla när möjlighet finns. Blir någon häst sjuk tar jag inte betalt, då handlar det ju mer om avlastning, det är också en risk man tar som hästägare. Så en liten avgift tycker jag att du bör ta om inte annat så för att täcka in lite till din försäkring. Om din medryttare rider hästen halt - olyckor händer lätt - står du med hela kostnaden. Undantaget är väl om du har en medryttare som tränar hästen åt dig. Jag har haft medryttare som ridit gratis men då också avlastat mig ännu mer. Hon var ung med låg inkomst men mer ledig tid. När jag kom till stallet var boxarna mockade och höet klart. Och vi kunde ge oss ut och rida ihop. Det var för mig ovärderligt under vintermånaderna. Tyvärr flyttade hon. Skillnad skulle väl vara om du tjänade på uthyrning av hästar, då tillhandahåller du en tjänst och de som hyr kan ställa krav på. Självklart så har man ju en kommunikation med sina medryttare om vad som gäller. Jag ser till att planera min ridning med deras så hästarna får variation och vila. Det är mitt ansvar som ägare. Behöver jag resa bort ställer mina medryttare gärna upp och rider extra och hjälper till. Det ser det som en bonus. Då tar jag självklart inget mer betalt.

http://www.nissebus.eu

Stina

19 februari 2011 21:04

Intressanta frågeställningar !
Skulle olyckan vara framme och medryttaren rider hästen halt så skulle det nog vara en olyckshändelse som lika gärna kunnat hända mig.
Jag litar fullt ut på min medryttare, skulle jag märka att jag inte kan det så har jag ingen medryttare.

 
Ingen bild

Anneli

19 februari 2011 22:15

Jag kanske kan tycka att som medryttare så betalar jag om jag tar ridlektioner för en tränare och betalar ridhushyran.....

Stina

20 februari 2011 16:34

Absolut, håller med helt !

 
Viveca

Viveca

20 februari 2011 10:48

Fick en lite tanke. Kan det vara så att det skiljer sig lite hur man gör beroende på var i landet man bor/har hästen? Tex nära större städer kanske det är vanligare att ta betalt? Där är det ju större "utbud" av medryttare samt så är det ju mycket dyrare att hålla häst där? Det slog mig bara plötsligt. För om jag skall skaffa medryttare här ute på landet där det är hästtätt, och förhållandevis billigt att ha egen häst så skulle jag inte få ett enda svar om jag tog betalt tror jag. Det är jättesvårt att hitta någon som både vill och klarar att vara medryttare. Det finns alltid ett gäng småtjejer, men jag skulle nog föredra en vuxen till Vilda eller en mycket bestämd men rättvis tonåring;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Stina

20 februari 2011 16:33

Det är ju oxå en tanke som kan stämma väl Viveca !

 
ylle

ylle

20 februari 2011 18:01

Man kan nog - bra!!! - ha många tankar och funderingar kring det här med medryttare.. Jag har väl egentligen själv bara haft ett par riktiga medryttare under hela mitt hästliv, i början fick de betala, men efter ett tag (några månader) när det visade sig att de var både seriösa och duktiga och "klickade" med hästarna, (och med mig) så tog jag bort avgiften. Då blev vi mer kompisar som älskade samma hästar, även om jag var den som bestämde i slutänden. Har man sådan tur att man hittar såna superbra medryttare (som även Du Stina verkar ha gjort) så får man skatta sig lycklig!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Stina

20 februari 2011 19:09

Ja, det är inte lätt att hitta sådana medryttare - jag skattar mig lycklig !!

 
Ingen bild

Viveca

21 februari 2011 20:03

det är självklart att trenden huruvida man tar betalt eller ej varierar berorende på vart man bor, i viss bemärkelse som du är inne på! I stockholm är det regel, inte undantag, att kostnaden för en medryttare som kanske rider 2 dagar/vecka varav en är motionera hästen i skog och mark lätt, ligger på minst 1000 kr i månaden, ofta mer.
Jag tycker personligen det är orelevant att bara för att det är dyrare att hålla häst där så ska kostnaden för medryttaren öka. då handlar det rakt av om att man vill finansiera sin häst via ngn annan.
i glesbygder av värsta sorten så visst kan det vara så att man inte hittar ngn som vill betala om man vill ta betalt. fast så länge summan är skälig, dvs inga fantasi summor så tror jag ändå att det är möjligt att få betalt om man skulle vilja göra detta, beroende på vad man erbjuder givetvis...

men min grundfilosofi är fortfarande att är man den som bestämmer att man behöver avlastning och hjälp med sin häst, så ska detta inte resultera i straffbetalning i pengar, för den medryttare som vill hjälpa till. betalningen för mig ligger i förtroende, jobb med hästen och tidsluckan det ger mig helt enkelt.

Stina

21 februari 2011 20:16

Jag håller med, det är precis så jag tänker !!

 
Ingen bild

Helena

21 februari 2011 20:31

vad himla skumt! det ser ut som detär viveca som skrivit sista inlägget, men det är ju jag som är avsändare? kliar mig i skallen.....

Stina

21 februari 2011 20:39

Ah, funderade faktiskt på om det var någon som vände sig till Viveca för jag tyckte inte riktigt det lät som hon =)
Då har jag förklaringen !

 
Ingen bild

Helena

21 februari 2011 22:31

men hur kan det bli så????? ser fortfarande likadan ut :(

Stina

22 februari 2011 06:11

Jag har absolut ingen aning !!

 
Ingen bild

Britta

14 augusti 2011 14:01

Sofie!
Det är skillnad på bil och häst.
En medryttare ska inte alls behöva betala en krona för att hjälpa till med den som har häst. Det är du som behöver hjälp och har du inte tid eller råd att ha hästen så sälj den då! Då ska ju snarare medryttaren ha betalt för att den hjälper.
En som behöver barnskötare betalar ju barnskötarn eller hur, inte tar betalt av den för att passa barnet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 27 maj 2023 14:25


maskrosor är vackra i sina olika stadier.

Av Stina - 19 september 2021 18:52


har firat 18 år tillsammans, det gjorde vi med att köpa oss en brödbakmaskin och äta på McDonalds ... inga stora festligheter här inte ? ...

Av Stina - 29 oktober 2020 19:32


var det som gällde idag ihop med A. Jag klippte Puttes enorma hovskägg medans A klippte Gurra innan hästarna fick gå ut. Så stalljobb, hjälpte till med att ha på medicin på kaninen som kliar sig och efter det lite kaffe. När hästarna ätit färdigt...

Av Stina - 27 oktober 2020 19:19


hade jag stallet medans A jobbade men pga en riktigt hemsk huvudvärk vart det inget pyssel med hästarna. Efter det har jag varit krasslig några dagar så har mest varit sängliggande men nu börjar det vända. Lite pyssel i scraprummet har det dock bl...

Av Stina - 23 oktober 2020 20:05


Var gubben och jag inne på idag. Mycket folk men mindre än väntat faktiskt. Vi kom ut med lite städ och hygiengrejjer, fågelmat, servetter i storpack, nya lampskärmar till sovrumslamporna och en ny fin lampa till köksfönstret. Mycket mer kunde de...

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards