It's my life

Alla inlägg under april 2013

Av Stina - 30 april 2013 16:35

avmaskade och fästingbehandlade.... Helt! utan blodutgjutelse :-)

Av Stina - 29 april 2013 18:37

hovslagare förrens på fredag .

Det blir slappardagar för herr V tills dess =(


Arkivbild

 

Av Stina - 29 april 2013 15:47

och efter att ha fått till galoppen på det bästa sätt vi någonsin fått till det kan inte mycket förstöra den här dagen.

Älskar den här känslan man får efter ett bra pass - man kan liksom ta sin an hela världen   


Mulle är ompysslad och longerad lite smått på ridbanan.

Att även en pensionär kan behöva röra på sig ibland håller inte Mulle med om, fjant helt enkelt !


Arkibild där jag överlycklig travar av efter en kanonträning =)

 

Av Stina - 28 april 2013 20:53

och ingen strejk imorgon.

Har en och annan tanke om avtalet som slutits men det ska jag inte ta upp här *s*


Herr V har tappat skon igen jag slog på häromdan, måste ha gjort ett riktigt dåligt jobb    så det är väl bara att ringa hovis imorgon och se om han har tid att komma.


Billan är motionerad och ompysslad och mycket mer än så räckte dagen inte till idag.

Streja för fler timmar på dygnet vore nåt jag skulle ställa upp på direkt !


Arkivbild

 

Av Stina - 27 april 2013 11:07

på Ninjas avtackning fick mig allt att fälla en liten tår, vilken liten kämpe han varit !


http://www.hippson.se/blogs/ghs-2013/bon-voyage-ninja-la-silla.htm

Av Stina - 26 april 2013 11:46

via Hästkliniken som hade bjudit in Ronny Åman för miniclinic.

Innan jag åkte dit hann jag hoppa Billan på töm, kanonduktig var hon och äntligen har vi fått ut vårat hindermaterial =)


Ronny Åman började började visa lite hästhantering från marken och sedan, efter kaffepaus, lastning.

Han är väldigt rolig att lyssna på, många historier och skämt och jag skrattade gott ett antal ggr.

Jag blev otroligt sugen på att träna mina hästar så att jag kan skicka in dom i tranpsorten utan att jag går först.

Gärna sittande på stänkskyddet på transporten för skojs skull =)


 


Hästen här hade det tagit 1,5 timme att lasta när dom skulle iväg hemifrån och Ronny fick in den på ... ja, tog det någon minut ??

Imponerande !


Det som annars slog mig under kvällen var skillnaden på hur hästarna reagerade olika mellan höger och vänster sida.

Som Ronny sa gör vi ju allt från hästens vänster sida : leder, sitter upp, sadlar, lägger på täcken osv så hästarna är vana att jobbas från den sidan.

Han citerade även Kyra som ska ha sagt nåt i stil med "jag sitter och rider i ena varvet och när jag byter varv är det en ny dag för hästen".

Verkligen nåt att tänka på !

Det slog mig oxå att jag var med om den här skillnaden tidigare samma dag när jag red Vincent.

Han är ju skraj för hindermaterialet som ligger utanför ridbanan, passera dom med vänster sida mot var inga större problem medans han kastade sig när vi skulle passera från höger.

Likadant med en stackars död fågel som låg på ridbanan : vänster mot = inga problem, höger = tvärnit.

Intressant !


Att komma ihåg att allt återigen är nytt för hästen när den ser saker från andra sidan är nåt jag ska ha i minnet, jag har vetat om det men inte riktigt reflekterat över det förrens nu !

Att ledarskapet och förtroendet grundläggs på marken och sedan genomsyrar all samvaro med och hantering av hästen, det har jag varit övertygad om länge !



    






Av Stina - 25 april 2013 11:14

 

Arkivbild

Av Stina - 25 april 2013 11:03

på herr V under ett dressyrpass.

Eftersom det här är en känslig kille rider jag med endast lätt stöd i handen, han vill ha det så och jag börjar lära mig att låta bli att rida med för mkt hand.

Hårda händer får honom att stressa och vips så lägger han tungan över och blir "tjafsig" eller så kryper han bakom hand så det var inte förvånande att EC hand visade på grönt hela passet utan att komma i närheten av ngn röd markering.

Det gäller att rida honom med vikt, säte och skänkel och det är därför jag lär mig så otroligt på att rida honom.

Så fort jag gör rätt så gör han rätt !


Vi jobbade med mycket övergångar skritt - trav - skritt utan att tappa rygg och bakben och det gäller att jag rider honom igenom varenda övergång och inte slarvar för då blir det error direkt.

Skänkelvikningar i skritt och trav där jag nog inte fick till en enda bra sådan i trav, men jag får väl vara nöjd med att skritten kändes fin.

Några galoppfattningar i båda varv på stor volt avslutade vårat pass.

Jag är kanonnöjd med hästen även idag, ryttaren däremot har lite jobb att göra =)


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards