It's my life

Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av Stina - 16 oktober 2011 20:27

Ta del av en del av fotograf Roger Svalsrød bildserie Shaken n´Stirred, ridsport är verkligen till för oss alla och är en mkt effektiv terapiform  :


http://www.hesteguiden.com/images/galleribilder/index.html

Av Stina - 16 oktober 2011 19:30

som jag ser honom idag, och det sätt jag planerar att jobba med honom närmaste tiden:


Han har 2 "problem" sidor och den ena av dom är stress/känslighet.

Han börjar ofta fibbla med bettet när han är stressad, får tungan över och när han får tryck på lanerna panikreser han sig och vi får dom här otäcka resningarna :


   

Han kan bli mer eller mindre okontaktbar i viss lägen och pressar man honom då får han blackout och man har lyckats skapa nya rädslor hos honom.


Tanken är att jag vid dessa tillfällen/dagar ska vara en trygg och lugn ledare för honom. Inte pressa utan bara vara lugn och stadig och med små steg guida honom förbi vad som stressar honom.

Är det en sådan dag att hela han är stressad från början utan egentlig anledning så gör vi bara ngt kravlöst och roligt där han får arbeta bort lite stressenergi.

Kanske välja att inte rida en sån dag för att inte provocera fram utbrott som ökar min rädsla utan välja mina dagar.


Den andra sidan av honom testar gränser/protesterar.

Jag måste våga korrigera honom och gå på lagom för att visa att det är jag som bestämmer när han börjar.

Vara en bestämd ledare.

När han reser sig i dessa lägen stannar han ofta innan och vägrar gå fram, börjar backa och planerar en resning som inte är lika plötslig och hög som panikresningarna :

   

Man ser på dess bilder ganska tydlig skillnad på honom, eller hur ?


Har jag en skrajsen dag kanske jag inte heller ska sitta på honom, utan jag måste våga ta dusterna med honom när han börjar så att jag är konsekvent och tydlig.

Vänlig men bestämd.

Fokusera mer på att lyssna på både honom och mig och inte ge mig upp och rida bara för att, när jag nästan med 100 % säkerhet kan säga innan att det kommer att bli ett katastrofpass.


Jag ska ta det lugnt. Det finns egentligen ingen anledning att börja galoppera när inte skritten sitter som den ska.

Vi har inget OS att sikta in oss på, vi har resten av livet på oss att komma någonstans !


Vincent är oxå en häst med mycket energi och får han inte arbeta börjar den där energin rinna över båda här och där.

Jag måste se till att han får jobba med både kropp och huvud så många dgr som möjligt i veckan.

Den röda tråden i allt är att vara öppen och mottaglig för både honom och mig och inte pressa någon av oss till att göra saker vi inte är redo för.


 



Av Stina - 16 oktober 2011 10:31

på morgonen.

40 minuters jobbande i paddocken på det vi gjorde på senaste KB träningen.

Herr V blir sur när han inte får göra som han vill.

Han försöker dra mig ur sadeln, stanna och inte gå framåt, kicka mot skänkeln och när inget av det hjälper - ja, då reser han sig.

Fast idag hade han inget för det jag för jag var på värsta modiga humöret och gav honom en match.

När han reste sig slog jag till honom mellan öronen med handflatan och ni må tro att det var ngn som såg väldigt förvånad ut !

Blickstilla stod han och ruskade på huvudet och när jag la till skänkeln så gick han av pur förvåning framåt och så hade han bråkat färdigt för idag   


Efter det fick vi till några riktigt fina övergångar skritt - trav, lite travarbete på volt, flytt några steg för skänkel och hästskrället bjöd till och kämpade på som aldrig förr.

Oh yeah, idag vann jag ;)


Arkivbild

 


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards