It's my life

Alla inlägg den 10 november 2011

Av Stina - 10 november 2011 17:51

för ytterligare en KB träning.

Först ut i världens dimma var Billan, tömkörning stod på schemat idag pga tappskon och vi var grymt taggade båda två.

Tyvärr inte med riktigt samma mål i sikte kan jag säga med facit i handen.

Vi tillbringade i stort sett hela lektionen med att få Billan att flytta åt sidan för vänster "skänkel".

2 personer och en envis häst och kära nån vad jag fick JOBBA !

Hon bara totalvägrade att gå åt sidan, istället gick hon mot och på oss och visade verkligen hur mkt respekt hon hade för oss ...


Hon gav sig till slut och flyttade perfekt ! bara sådär ur intet och då var jag helt färdig !

KB muttrade att hon aldrig varit med om maken till envis häst efter att hon backat runt 3 varv i sträck runt ridbanan i racerfart och det bara inte gick att få fram henne *s*

Japp, det är min häst det !!


   


Slut eller inte, det var en häst kvar att rida - bara att bita ihop.
Vi ställde lite mera krav på honom idag, ja jag började rida helt enkelt.
Vincent rinner iväg med höger bog på volt i vä varv så volten blir större och större. I höger varv blir den mindre och mindre då Vincent anser att just i det varvet betyder minsta ställning i halsen att man ska gå åt det hållet.
Det fick han inte hålla på med idag utan jag korrigerade hela tiden och det blev himla jobbigt för liten häst.

Samtidigt började vi kräva att han ska hålla formen i övergångar. Jag fick tänka nästan huvudet mellan frambenen strax före övergång till trav och då kom traven bakifrån och han slängde inte upp huvudet och skenade iväg.
Han tappar gärna bakbenen och krullar ihop sig lite snyggt med halsen och går bakom hand.
Vi har inte riktigt brytt oss om det förut med idag red jag honom fram direkt han smög bakom och krävde ärlig kontakt.

Det var riktigt jobbigt för både honom och mig att få mera krav på oss och vi var båda genomsvett när vi var klara.
Trots att det alltså vart jobbigt idag så var det inga stegringstendenser och ingen tunga över bettet.
Vi har en otroligt lång väg att gå, men vi är åtminstone på gång och börjar äntligen rida och inte bara åka runt =)

Han har ändrat inställning, det bara är så. Även KB tyckte han verkade mer harmonisk och lugnare nu än första gångerna hon såg honom . Vad det beror på och om det kommer att hålla i sig låter jag vara osagt, men jag njuter av det som är nu !


           

     

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards