It's my life

Alla inlägg under maj 2011

Av Stina - 27 maj 2011 07:02

från KB träningen. Fotograf Sarah Ekfeldt.


                     

Av Stina - 26 maj 2011 21:49

som går vilt till både här och där så ställer jag mig frågande till varför ett sånt här beteende mot sin häst är tillåtet på en framridningsbana inför funktionärernas ögon och ingen ingriper på plats ?

Jag förstår liksom inte - det finns idioter inom alla ridsportgrenar som behandlar sina hästar illa och använder sig av grymma träningsmetoder, så det här är inte på något vis specifikt för just reiningen.

Barrering, rollkur, blåa tungor - ja, det finns massor av exempel !


Jag är glad att debatten är igång och att FEI kollar upp det hela och hoppas att inte alla westernutövare dras över samma kam, för jag tror inte alla använder sig av såna här metoder ...

Av Stina - 26 maj 2011 10:16

stormar det om för närvarande ... vad tänker ni när ni ser och läser detta ?


http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=645778


Av Stina - 26 maj 2011 07:36

bloggare in action =)


 

Av Stina - 25 maj 2011 19:56

för Kerstin Bindekrans idag och jag tömkörde Vincent.

Hade valt det raka bettet och engelsk nosgrimma för dagen.


KB började med att fråga lite om Vincent, vad som är problemet och vad jag tror är orsaken. Jag nämnde stegringarna, SI leden och jag nämde min teori om att det är nåt med munnen.


Jag började visa upp honom i skritt, trav och galopp på volt och han gick hur lugnt och fint som helst .

Sedan ville KB spänna om tömmarna och knäppte upp dom så dom vart delade, av säkerhetsskäl om man skulle råka sno in sig i dom.

Hon påpekade ett par ggr att jag var för nära baken och ville ha mig på ett lämpligare säkerhetsavstånd *s*


 


Vi fortsatte med jobb på volt och fyrkantsspår, gjorde halter och Vincent jobbade på fint om än i lite högt tempo mellan varven.

KB undrade om jag brukade flytta honom på töm, vilket jag har haft svårt för att få honom att göra och hon tog över tömmarna.

Så fort det började ställas lite krav på honom började han stressa upp och Kerstin påpekade flera ggr hur otroligt känslig han var. Känslig och lättstressad.

Hon flyttade honom i vänster varv under några minuter och det tog inte lång tid alls innan han förstod vad hon ville.

Han lättade några ggr fram, han är stressad och förstår inte riktigt sa KB för det här är en häst som VILL göra rätt och lätt stressar upp när han inte förstår.

Så tolkade hon honom vid det här laget.


Jag fick ta över och se på katten, visst fick jag honom att flytta sig riktigt bra !

Så fick han trava några varv på volten då han stressat upp lite och så kom det en sån där plötslig, hög stegring där han bara kastar sig upp utan förvarning och nästan slår över.

Tungan sa Kb direkt. Han har tungan över.

Jag hade inte sett nåt men hon såg att han fick tungan över bettet sekunden innan han reste sig.

När jag väl fått honom att stanna till hade han lagt tungan på plats igen och vi kunde fortsätta.

Jag la aldrig märke till att han under en kort stund fått tungan över bettet, det gick otroligt snabbt !!


Vi bytte till höger varv, Vincents svåra och KB började flytta honom.

Han var stressad och lättade fram både nu och då men inte alls högt och efter en stund hade hon fått honom att förstå vad hon ville och då slutade han oxå att resa sig.

I takt med att han stressade upp sig syntes det tydligt att han började mixtra med tungan mer och mer och la den över både nu och då.

Jag tog sedan över och fortsatte flytta honom med stunder emellan med trav på volt och man riktigt såg hur han försökte och ville få det rätt !!


Kerstins uppfattning om honom efter idag var att han är otroligt känslig, lättstressad, han vill göra rätt och blir stressad när han inte förstår. När han börjar bli stressad börjar han mixtra med tungan och får den över bettet.

När bettet då trycker direkt på lanerna gör det ont och han försöker komma undan genom att resa sig och då kommer dom här plötsliga, höga otäcka resningarna.

Hon sa oxå att såna här hästar är roligast att rida och arbeta med när man förstår dom och hon tyckte han verkade ha en riktigt bra skalle.

Hon trodde inte problemet sitter i huvudet utan i munnen.


Hennes råd var att använda remontnosgrimma som spänns hårt och bettet ganska högt upphissat i munnen för att undvika att han lyckas få tungan över.



Av Stina - 25 maj 2011 06:27

Har ni fått meddelandet " Du skriver för fort" när du skriver in säkerhetskoden för att kommentera ??

Första gången trodde jag att jag läst fel, men nu har jag fått det svaret flera ggr *s*


Har bloggplatsen svårt att hinna med att läsa, eller ???   



Av Stina - 25 maj 2011 06:14

Sitter i lugn och ro med mitt kaffe och tittar till på köksklockan - 10 över 4 !

Vad tusen gör jag vaken så här dags ??? Och varför ställde jag klockan så okristligt tidigt ??

Kliar mig lite i huvudet, dricker lite mer kaffe och kan inte förstå vad det är jag ska göra så här dags ...


Tar en bra stund innan jag tittar på klockan på mobilen ... men, klockan är ju 6 ...

Tittar på köksklockan igen - aha, batteriet, den har stannat.

Så var det mysteriet löst - tänk att man är så intelligent på morgonen  =)


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards