It's my life

Alla inlägg under maj 2011

Av Stina - 11 maj 2011 19:23

Haft en underbar em i stallet ihop men bästaste svägerskan Sarah som hade med sig sin kamera och lyckades ta en sådär 1700 kort !!!!!

Så här kommer en bildbomb på Vincent som tömkördes idag, gick inte helt problemfritt som syns på en del bilder ...

Red sedan Billan och bilder på det kommer i ett senare inlägg när jag gått igenom alla dom *s*


                              

      

     



Av Stina - 11 maj 2011 11:21

 

Av Stina - 11 maj 2011 06:58

 Från Tidningen Ridsport :

"Sjukdomen fång drabbar allt fler hästar i Sverige. Under 2010 insjuknade 6 400 hästar i fång, vilket är en ökning med 109 procent om man jämför med för fem år sedan.

De kalla vintrarna och att flera hästraser som är känsliga för fång har blivit vanligare i Sverige, är några av de faktorer som ligger bakom ökningen, skriver Agria i ett pressmeddelande.
- Det är inte osannolikt att hästarna motioneras mindre när det är kallt ute. Om hästarna får samma mängd foder under den tiden ökar risken för fång, säger veterinär Charlie Lindberg."


Jag fick ju stifta bekantskap med denna eländiga sjukdom förra året när Mulle insjuknade och jag hoppas jag slipper träffa den igen !

Förhoppningsvis har jag lärt mig en hel del och har större möjlighet att att förhindra ett nytt utbrott, men både jag och Becca går ständigt med en oro i kroppen att det ska bryta ut igen.

Framförallt har jag lärt mig den hårda vägen att det INTE är synd om en häst som inte får äta obehindrat och bli överviktig.

Jag har en förmåga att vara frikostig med maten i all välmening men har börjat lära mig att hålla igen för hästens eget bästa även om jag tycker det är tufft.

För jävligt bara att jag skulle få fång på en av hästarna innan jag insåg det =(


Mulle 2010

       

Mulle 2011

 

Av Stina - 10 maj 2011 19:03

Svaret på vårens träckprov har kommit.

2 hästar nollar, 1 ligger på 50 EPG, 1 på 1600 EPG ( nyinflyttade) och så mina :

Billan 475

Ebba 400

Vincent 200

Mulle 300


Ringer vet imorgon för att diskutera vilka hästar jag behöver avmaska.

Tankar och åsikter från er ?  Vilka skulle ni avmaska ?

Av Stina - 10 maj 2011 18:45

var med på föreläsningen igår så efter dagens ridpass blev det både stretching och lite massage för ponnyskrutten =)


   

Av Stina - 10 maj 2011 07:47

hoppade Natalie och Billan, jag assisterade och fotade.

Ett studs och en oxer satte vi upp och hela hästen lyste upp när hon insåg att det var hoppning på schemat.

Hon tycker verkligen det är störtkul =)


     

Efter allt stalljobb och lite mat på pizzerian styrde vi bilen mot VRF och kvällens föreläsning av ET Linda Söderberg.

Hon gick igenom/behandlade 3 stycken hästar medans vi fick se på, ställa frågor och känna på den ena av dom.

Bla kunde vi känna på en häst med lite roterat bäcken och faktiskt känna själva att hästen var sned, lite wow känsla !

Hon visade stretchövningar och vi fick prova på några av dom själv på en av hästarna och palpera ut ytliga böjsenan, djupa böjsenan och griffelbandet.


Otroligt intressant att se hur hästens rörelsemönster såg ut innan och efter behandling , i ett fall en ponny med en låsning i bäckenet syntes det väldigt tydligt på !

En av hästarna visades ridna innan behandling medans Linda förklarade vad hon såg och fick oss att se att hästen tex inte spårade.

Det var en otroligt vacker häst som visades och vi såg alla just det - en vacker häst tills Linda började förklara och visa små rörelsestörningar hon såg.

Den hästen hade ridits med fel sadel bla och det syntes tydligt hur muskelfattig den var vid ryggen och spänd i ländryggen, detta efter några månader med fel sadel.

Gav en tankeställare hur viktigt det är med en väl anpassad sadel - hur fort du kan göra hästen illa genom att inte uppmärksamma sådana saker.


En mycket givande förläsning som gav en del tankeställare och många tips på hur jag själv kan förebygga problem hemma genom massage,stretching och uppmärksamhet !




Av Stina - 9 maj 2011 07:30

Då har du hamnat i Hästfällan ...


Kommande reportage i Equipage ... kan kanske vara intressant att läsa ? Eller inte ?

I början när jag återupptog mitt hästintresse förde jag noga anteckningar om varje krona som gick till hästarna.

Vi kan säga som så att jag la av med det efter några månader ... idag har jag ett hum om vad det kostar.

Stall, foder och strö har jag full koll på eftersom jag nu har inackorderingsstallet och bokför inkomster och utgifter noga inför ev koll av Skatteverket.


Utrustning, hovslagare, träningar, tävlingar, ET, tandläkare osv har jag inte koll på.

Jag kan faktiskt inte säga vad min hovslagare tar för tex helskoning då jag alltid ser räkningen i klumpsumma för 4 hästar.


Hur har ni det ?

Har ni full koll på vad era hästar kostar ?

Har ni en speciell budget för dom ?

Finns det pengar undanlagda om det skulle hända något ?


 


Av Stina - 9 maj 2011 07:10

finns ändå ett sting av glädje över att det faktiskt finns människor som bryr sig så att en hemsk historia i slutänden slutar positivt.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12993519.ab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards