It's my life

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

En liten fundering

Av Stina - 6 november 2011 08:46

Pessoabett anser många vara rent djurplågeri att ha på sin häst.

Diskussionerna går heta så fort någon använder det och man kan råka ut för rena påhoppen om man har det på sin häst.

Främst handlar diskussionerna om att bettet ger dubbla budskap, hästen får tryck i nacken - sänk huvudet, och bettet hissas upp i munnen - höj huvudet.

Sedan tillkommer diskussioner om att bettet är överrörligt och att du inte kan ge eftergift utan att ge hästen helt långa tyglar.


Så har vi chambonen som ofta rekommenderas att användas vid tex longering för att den uppmuntrar hästen att söka sig framåt/nedåt.

Jag går och grunnar lite på chambonens "likhet" med pessoabettet.

När hästen höjjer huvudet med chambon, får den inte då samma dubbla budskap : - tryck i nacken - sänk huvudet, och bettet hissas upp - höj huvudet, som med pessoabettet ??

Sedan har du ju inte problem med tex eftergift och överrörlighet, men dubbla budskap - får inte hästen det även av denna hjälptygel ?

Eller tänker jag helt galet ??


Arkivbild

 

 
 
Jossan

Jossan

6 november 2011 09:29

Rena grubblerier tidigt på morgonen? :) Tror att den stora skillnaden ligger i att: 1. När hästen sänker huvudet så blir den helt fri från tryck från chambongen. Då hänger hjälptygeln helt löst. (Den används ju mest vid longering.)
2. När man tar i pessoabettet så förs inte bettet bara tillbaka i hästens mun, som chambongen gör med bettet, utan pessoabettet glider dessutom upp mot hästens, kan man kalla det övre laner?

Nu spekulerar jag bara.. Har haft en häst som gick bra i hoppningen på pessoa, och det var innan "föraktapessoabettets" tid. Har även haft en häst som jag använde chambongen en del på, både vid ridning och vid longering. Men det var för många år sedan nu. I dagens läge så har jag fått bättre råd och tycker nog att det finns bättre vägar att välja. För som du skriver så är ju inte chambongen ett bättre alternativ än bra ridning, hur man än vrider och vänder på det. :)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Stina

6 november 2011 09:42

Japp, jag gillar att grubbla ... även tidigt på morgonen =))

Det här med bett och hjälptyglar är en djungel ! Jag tror på att bett inte är skarpare än vad man gör det till och att hjälptyglar kan vara bra ibland, för att lösa problem. Inte att användas jämnt.
Det gäller att kunna använda dom rätt dock och veta när man ska använda dom.
Min tränare föreslog att jag skulle rida Billan med chambon ibland, därför jag funderar lite extra på den hjälptygeln =)

 
Jossan

Jossan

6 november 2011 10:24

Jag använde det på min stora jättekluns som jag hade, när vi skulle få bukt med hans ovana att kasta upp huvudet och sticka iväg i slängtrav i alla övergångar mellan galopp och trav, samt i de ökade galopperna.. Jag var bara 17 år, och han var 176 hög och vägde 860 kg.. Den där lilla lusen uppepå hade liksom inte så mkt att tillägga när han väl hade bestämt sig.. Men efter två veckor med chambong på dressyrträningarna, så fann han att det inte var ngn idé att kasta upp huvudet så fort vi skulle öka galoppen eller göra avbrott till trav, och då blev hela ridpassen ett nöje, och vi kunde plocka bort chambongen.

Frågan är, om det är bättre att sitta och bråka med hästen i månader, än att ta hjälp korta stunder? Vad känns bäst för hästen?

Jag kan tycka att det är bättre att ta hjälp när man känner att det behövs, och om din tränare har föreslagit chambongen så har hon säkert en bra anledning till det. (Misstänker att Billan slår sig fri?) Och jag är dessutom säker på att du använder den på rätt sätt, dvs, ett komplement till din egen ridning. Och då behöver du den snart kanske inte alls. (Som tidigare sagt: När hästen arbetar rätt så har den ju ingen inverkan alls.)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Stina

6 november 2011 10:29

Ja, Billan slår sig fri och det är därför tränaren föreslagit graman eller chambon under en period för att komma tillrätta med problemet.
Förhoppningen är ju att vi snart kan lägga allt sånt åt sidan.
Billan är liten, inte som din fd kluns, men något så grymt stark *s*

 
Ingen bild

Helena

6 november 2011 10:26

Näe. Chambonen blir ju slack, dvs bettet drar inte, så fort hästen sänker nacken. Pessoabettet har du ju kontakt i hela tiden.

Stina

6 november 2011 10:29

Jo, jag vet men när väl chambonen tar i har den väl samma effekt ?

 
Kicki

Kicki

6 november 2011 10:37

Okej, nu började jag oxå grubbla...

chambon har jag absolut ingen alls erfarenhet och pessoabett hade jag visserligen till mitt halvblod för många år sedan, när det var "nytt" på marknaden. Jag hade då ingen insikt i hur bettet fungerade utan tänkte att det var en snäll mundel kombinerat med "ställbar" hävstång. Det är ju inte riktigt så vet jag ju nu, men min häst tyckte att det var helt okej och funkade bra på det i vår fritidsridning (vi lufsade bara runt i skogen)
sant är som du säger, förutsatt att mundelen i sig inte kan orsaka obehag, är ett bett är inte skarpare än handen som håller i det.
och det här med dubbla budskap... en hel del av själva ridningens grunder är i sig full av dubbla budskap. Att vi driver och bromsar samtidigt är väl ett praktexempel, vi kallar det samling...
De flesta hästar hittar ju den medelväg vi frågar efter medan andra stressar upp totalt.
Jag varken försvarar eller förkastar chambon eller pessoabett eller vad det nu kan vara, jag är som sagt inte tillräckligt insatt i hur just de fungerar, men jag tänker att "dubbla budskap" inte alltid behöver vara skitdåligt så länge man är lyhörd för hur hästen faktiskt reagerar och fungerar?

http://kaa.bloggplatsen.se

Stina

6 november 2011 15:35

Ja, där har vi ännu mer att grubbla på. Hur ofta ger vi dubbla budskap egentligen ??

 
Ingen bild

Helena

6 november 2011 11:18

Näe.....den tar ju i primärt i nacken och sen i munnen samtidigt, och när hästen sänker huvudet så slackar den då finns det ju inget som ligger och insisterar. Pessoabettet har ju kritiken den har i och med att det är en stång utan kedja, dvs vid tygeltaget faller stången igenom, = inte schysst......

Stina

6 november 2011 15:33

Oki, då behöver jag inte känna mig som en bov då om jag provar att rida Billan med chambon som KB tyckte jag skulle prova =)

 
sofia

sofia

6 november 2011 14:58

Jag köpte ju ett pessoabett för ett tag sedan & jag fattar inte varför? Jo, egentligen förstår jag varför, för att vinna ligger på ganska mkt på bettet o har mkt motor. Men alltså jag ska inte rida med det, jag gillar inte hårda bett. Jag for sedan o köpte ett vanligt standardbett 2 delat.

Hur det är med det där andra du frågar om det vet jag inte, för jag har aldrig provat. Jag vet inte men jag gillar inte skarpa saker på hästar, att tvinga dom till saker tror jag inte på. Man har bara undanröjt problemet för stunden men det finns fortfarande kvar.........

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

6 november 2011 15:32

Fast ibland kan man nog komma tillrätta med problem med hjälp av bett eller hjälptyglar OM dom används rätt och endast under kortare tid, tror du inte det ?

 
Ingen bild

Anneli

6 november 2011 15:54

Jag skulle verkligen lyssna på vad KB rekomenderar,hon har mer erfarenhet än vi två ihop:-)Och sen se till att hästen/hästarna verkligen får jobba ordentligt varje dag.(någon dag vila) Oftast gör vi tabben och rider dem för kort tid...

Stina

6 november 2011 16:55

Jodå, jag lyssnar på KB men jag lyssnar inte blint =) Jag vill fortfarande kolla upp och skaffa mer information så jag kan bilda mig min egna uppfattning om saker och ting.
Jag tror säkert att många rider för lite, absolut, men som KB sa : kvalite framför kvantitet =)

 
sofia

sofia

6 november 2011 16:12

Ja, möjligen att jag kan hålla med att det kan hjälpa OM dom används på rätt sätt. Jag ska inte vara så svart/vit av mig i mitt tyckande......

MEN jag tror det finns ganska många ryttare som skuttar runt på sina hästar utan att veta VARFÖR dom rider med ett visst bett eller andra hjälpmedel.

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

6 november 2011 16:57

Jo, men det tror jag tyvärr oxå.
Det går mode i bett och hjälptyglar och det kan vara lite skrämmande ibland.

 
Ingen bild

Helena

6 november 2011 18:14

Jag hade provat chambonen med gott samvete! Det är en oerhört snäll hjälptygel, sen är den ju inte gjord för att ridas med utan jag hade nog tagit en gouge istället vilket är rid-översättningen på chambonen. men inge större skillnader mellan dem, men ska du köpa nytt hade jag tagit gougen som sagt.

det där att bettet aldrig blir skarpare än handen som håller det tycker jag är en klyscha folk svänger sig med. Tänk efter: betten har en anatomisk konstruktion som skiljer sig i skarphet och inverkan från varandra i sig själva, rent anatomiskt. Om samma hand håller dessa olika anatomiskt utformade bett - så blir det fortfarande en skillnad : ) Undantaget skulle vara om du hade en robot styrd hand som via sensorer förmådde att anpassa sig efter bettets anatomiska utforming och inverkan : )

Stina

6 november 2011 18:31

Jag har en chambon liggande i skåpet, så då provar jag nog den istället för att springa och köpa en gouge just nu iaf =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 27 maj 2023 14:25


maskrosor är vackra i sina olika stadier.

Av Stina - 19 september 2021 18:52


har firat 18 år tillsammans, det gjorde vi med att köpa oss en brödbakmaskin och äta på McDonalds ... inga stora festligheter här inte ? ...

Av Stina - 29 oktober 2020 19:32


var det som gällde idag ihop med A. Jag klippte Puttes enorma hovskägg medans A klippte Gurra innan hästarna fick gå ut. Så stalljobb, hjälpte till med att ha på medicin på kaninen som kliar sig och efter det lite kaffe. När hästarna ätit färdigt...

Av Stina - 27 oktober 2020 19:19


hade jag stallet medans A jobbade men pga en riktigt hemsk huvudvärk vart det inget pyssel med hästarna. Efter det har jag varit krasslig några dagar så har mest varit sängliggande men nu börjar det vända. Lite pyssel i scraprummet har det dock bl...

Av Stina - 23 oktober 2020 20:05


Var gubben och jag inne på idag. Mycket folk men mindre än väntat faktiskt. Vi kom ut med lite städ och hygiengrejjer, fågelmat, servetter i storpack, nya lampskärmar till sovrumslamporna och en ny fin lampa till köksfönstret. Mycket mer kunde de...

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards