It's my life

Direktlänk till inlägg 19 november 2011

Någon slags terapi

Av Stina - 19 november 2011 19:34

skulle han nog behöva, herr V, angående sin bomfobi.

Någon som vet en bra hästterapeut ?


Löshoppning skulle det bli idag.

Herr V först ut, spänd och nervig men han hoppar några ggr.

Han blir mer och mer yrig och jag läser inte av honom rätt idag utan Sarah och jag trycker på honom för att få honom att hoppa mer.

Plötsligt slår det över och han tar sats och ger sig ut ur paddocken. Hoppar över grinden men missbedömer höjden och får med sig tråden som virar sig runt ena bakbenet.

Han sliter upp stolpe och drar iväg kantbrädorna en bit innan det släpper.

Sedan springer han fram och tillbaka, fram och tillbaka utanför vid nästa grind och är i stort sett okontaktbar.

Hela hästen står och darrar...

Tar ett tag att få honom att lugna ner sig, hittar inga sår eller skador.


Helt och hållet mitt fel idag känner jag, jag borde ha sett det komma för tecknen fanns där. Helvete !!

Vi stod och lugnade ner oss medans gubben och Sarah försökte reparera skadorna och få staket och stolp att återuppstå.

Vincent inspekterade dom noga.


   


När staketet var upp igen gick jag ner med honom och släppte honom på hindrena 2 ggr till under kontrollerade former innan han fick gå ut i hagen igen.

Stackarn, det är REN panik han får när det är bommar i närheten. Inte varje gång, men väääldigt ofta och det blir bara värre och värre =(


Skillnad är det med Billan iaf. Så fort jag släppte henne i paddocken så rusade hon ner och började hoppa utan minsta pådrivning.

Hon liksom piper till och sedan kör hon, tvärnitar när hon hoppat båda hindrena - vänder sig om och klipper dom igen åt fel håll !!

Helt galen, hon bara ÄLSKAR det.

Jag hann knappt höjja och komma undan mellan gångerna hon självmant ger sig på att hoppa.

Det räcker att ställa sig brevid och titta på så sköter hon resten själv =)

Och hon är så otroligt duktig !!!


Arkivbild

 


Sedan gjorde vi Vincent väldigt lycklig när vi tvättade av allt hindermaterial med högtrycken och stuvade upp det på logen för vinterförvaring.

TACK Gubbe och Sarah för hjälpen !!


   


Vi hann oxå med en vända till returpunkten, kändes kanon att få rensa upp inför vintern och få undan en massa bråte.

Nu är jag liksom redo för snön om den känner för att börja falla =)









 
 
Ingen bild

Anneli

19 november 2011 20:21

Snö!!!!! Nääää.....
Billan:Får hon hoppa tebax?
Vincent: Gick det bra sen ? Förstår ej komtollerade former,var det ej det från början??
Finns ju de som tror på hästpratare,har ett par såna i stallet,skulle det va nåt? :-))))

Stina

19 november 2011 20:34

Det är svårt att hindra en häst som tvärvänder och ger sig tillbaka. Handlar inte så mkt om vad hon får eller inte =)

Fel ordval, kontrollerade former = extremt kontrollerat när matte i stort sett hoppar med över.

 
Ingen bild

Anneli

19 november 2011 20:22

Nyfiken på hur det går för din dotter och ponny,ej hört så mycket om deras framfart:-))

Stina

19 november 2011 20:34

Hon har haft en dipp i sitt intresse så det har inte funnits så mkt att skriva om =)

 
Ingen bild

Anneli

19 november 2011 21:36

vet en som är ute efter foderponny,intressant?? Hamnar på vikbolandet då och får den motion de behöver:-)

Stina

19 november 2011 22:18

Inte aktuellt i dagsläget =)

 
Kim

Kim

19 november 2011 22:02

Så skönt att han inte blev skadad, stackars stora lilla plutten!

Du kanske kan lägga parallella bommar på marken som gångar som han ska gå i men inte kliva över, och sen mycket morotsbitar så klart :)
Fast jag anar att du testa en del...inte lätt.
Nelly är ju rädd för dusch rummet så jag brukar ge henne hinken med kraftfoder där, Herr V kan ju få mat i en hink mellan två bommar...

Billan är för härlig! vilken fin stil hon har!

http://varmt.bloggplatsen.se

Stina

19 november 2011 22:17

Idag känner jag mer som : varför ska han pinas med bommar om han är så rädd för dom ?
Bommar är inget han måste kunna klara för att hanteras eller ridas så kanske ska jag helt enkelt låta honom slippa ??

Nu blir det uppehåll fram till våren iaf så får vi se hur vi känner då, Vincent och jag =)

 
sofia

sofia

20 november 2011 08:26

Skönt att det gick bra med herr V & att han inte skadade sig i alla fall. Ibland kan dom små liven vara rädd för allt möjligt :-/

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 08:59

Ja, det är inte lätt att förstå sig på dom alla gånger =(

 
Sarah

Sarah

20 november 2011 08:51

Det är inte helt ditt fel, vi var två som skulle kunnat sett det. Han började ju visa. Känns mera som mitt för det var mest jag som tryckte på när han rusade ur! :( Stackars lilla gubben, känns så hemskt att han blir så otroligt rädd!!! Tycker du löste det otroligt bra och lugnt efteråt, du visade att han faktiskt kan lita på dig!!!!

Jag gjorde ju inte så mkt men vassego, känns som sagt lite skönt att få rensa lite!!

Kram!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 09:01

Vi avslutade lugnt och fint i vilket fall och det kändes bra trots allt !

 
Sarah

Sarah

20 november 2011 09:03

PRecis ett lugnt slut vilket nog var skönt för både dig och Herr V! I vår får det börjas smått smått och försiktigt med bommar, om du nu ens vill det! :)

http://chanellie.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 14:40

Vi får se vad som känns rätt till våren som sagt =)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

20 november 2011 09:56

Hoppsan!!!
Skönt iaf att det inte blev några skador och att han avslutade fint.
Ta nya tag till våren om det känns rätt då =)
I Billan har du ju en kanonhoppare =D

http://monzan.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 14:42

Vi lägger ner allt vad bommar heter över vintern som sagt så får vi se vad vi känner för till våren =)

 
Kicki

Kicki

20 november 2011 11:28

nä ibland har vi inte huvudet plats, varken två elelr fyrbenta. så är det bara. det är bara att bryta ihop och komma igen. tur att ingen skada uppstod bara =)

Jag tror säkert hans bom-stress kan gå att jobba bort. även om han KAN hoppa högt så kanske tycker han det ändå är psykiskt jobbigt (eller...ja så är det ju uppenbarligen men du förstår nog vad jag försöker mena hihi). Ni kanske får hålla er till markbommar och cavalletti och 30 cm hinder ganska lång tid till han slappnar av och är fullständigt trygg med dem. att bara koppla bort dem helt o hållet är ju bara att undvika problemet... och trots allt så är det ju rätt nyttigt med lite bomträning då och då.
Ni löser det med =)
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 14:39

Han hoppar HELLRE ett 120 hinder än går över bommar. Markbommar är totalt livsfarliga så det handlar inte om höjden öht !
Det har gått så långt att han skyggar på ridbanan på det stället där bommarna förvaras utanför =(

 
Viveca

Viveca

20 november 2011 12:02

Lille Vincent;) Antingen så släpp bommarna helt eller så får man hålla på att toleransträna honom. Marko gillar inte heller bommarna och har fått Vilda att bli skeptisk. Vissa saker smittar. Hon som tidigare hoppat allt, hellre än bra visserligen totalvägrar vid bommarna, men nu har hon i alla fall klivit över. Halmbalarna hoppar hon och alla naturliga hinder ute såsom bäckfåror, diken, trästockar etc. Marko nosar på bommarna, nuddar på kommando med mulen, går mellan två bommar efter mycket övertalning men kliver inte över efter att han trampat sönder ett plaströr som jag hade innan träbommarna som bom...Men han är inte avslappnad alls.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 14:48

Det är svårt med dom stackrarna, att dom ska tycka det är så otäckt =(
Vi tar en bompaus som sagt och känner efter i vår hur vi vill ha det .

 
Ingen bild

Helena

20 november 2011 19:11

det är intressant det där och vad de reagerar på. Jag har ju en häst som låter exakt som din, ang. bommar på marken och hoppning, har ju kommenterat tidigare så du vet. Han hoppar, men enbart på spänning! Bommar på backen, kavaletti, allt sånt, blir aldrig avslappnande för honom hur mycket man än tränade, han blev bara spänd. Jag lade ner hela grejen för tre år sen då jag aldrig köpt hästen för hoppning så för min del var det inte så viktigt. Hopptränade för Jenny Björn ett par år och första året gick det framåt och tycktes bli bättre. sen blev han bara spänd igen, och tillsist kunde han få för sig mitt i språnget att han ångrade sig och stanna i luften och fastna med benen mitt i hindret med bommar rullande och fastnande in under magen på honom osv - livsfarligt.... Ändå utsatte vi honom aldrig för konstiga eller för svåra uppgifter, men det gick helt enkelt inte ändå! De tränare jag pratat med och den tränare jag hade då, menade också på att vissa hästar helt enkelt är såna dvs de blir spända.
en fråga: hur är han med andra saker på backen? framför allt olika typer av underlag osv? Min är otroligt känslig för olika underlag och om han blir osäker på underlag. kliva över mattor, is på backen osv. Jag tröstar mig med att Warum Nicht = "Hannes" - Isabel Werths dressyrhäst, är precis likadan : ) Hon har ju tillochmed problem när de kommer till tävlings stall då det ofta ligger en matta i tävlings stallen som han blir rädd för att kliva på.
skämt åsido: jag tycker du resonerar klokt. nu blir det paus över vintern, se i vår hur det hela har sjunkit in, och om han mognat ang. bommarna. Ibland kan det ju vara så. Har han det inte utan det blir samma grej hade jag låtit honom slippa.

Stina

20 november 2011 21:18

Han bryr sig inte om lera, vatten eller sådana underlag. Där går han bara på.
Skuggor kan han reagera för eller mörka partier.
I skogen går han överallt.
Han har aldrig gått på matta eller andra sådana typer av underlag så det kan jag inte svara på, men ja - jag upplever honom känslig för förändringar i just marknivå.
Han klarar bättre konstiga saker högre upp i höjd än saker runt benen.
Han avskyr oxå benskydd, lindor eller vatten som rinner utmed benen. Han kan bli helt tossig av sånt.
Öht är han väldigt känslig vad gäller benen och saker i marknivå.

Jag känner att vi måste träna så att han kan befinna sig på en ridbana där det finns bommar/hinder även om han aldrig kan gå över dom.
Jag vill inte ha en sådan begränsning så vi inte kan rida om ngn lagt ut en bom i närheten!
Sedan kanske jag helt enkelt struntar i att träna honom mer på bommar/hinder. Varför utsätta honom för det känner jag ?
Men det tar jag som sagt närmare ställning till i vår =)

Skönt ändå att din häst, och Werths, är lite likadana - känns som om han inte är sååå underlig trots allt. Det finns fler liksom *s*
Han är nog dressyrhäst ut i hovspetsarna. KB säger att han har dressyrnerv och dressyröron - vad nu det innebär =)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

20 november 2011 20:47

Jag beklagar verkligen att det gick som det gick med löshoppningen i bland blir det sådant där tok och man kan inte som ägare alltid förutspå allt.Man är trots allt bara mänsklig.slå inte ner för mycket på dig själv i detta nu Stina utan se det som en erfarenhet rikare nu vet du att det kan gå så här .Bär det som en värdefull kunskap i stället för ett nederlag.Och du gjorde helt rätt när du släppte på honom igen och det gick ju bra trots att han hade en otäck händelse med i bagaget.NI FIXAR DET HÄR inom sinom tid.

sv:
Vad roligt att du har nytta av min blogg i vardagen.Det glädjer mig att höra och värmer gott i hjärtat .
Och ja jag håller med dig ang veterinärer och att många av dem är väldigt dåligt pålästa och jag tror tom jag vet vilket foder du menar som veterinären föreslog som något mirakelmedel.Troligvis ett av de märken jag anmält för falsk/olaglig marknadsföring höhöhö ;-)
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Stina

20 november 2011 21:11

Just nu känner jag mig mest förbannad på mig själv, men det släpper nog med tiden och jag lär mig förhoppningsvis något av det när det fått sjunka in =)

 
Ingen bild

Helena

20 november 2011 21:32

Min går fram precis överallt ute, vatten, diken - allt. han bryr sig inte om att spola ben eller benskydd däremot.
tycker ändå de låter snarlika. men självklart ska V kunna hantera att det ligger bommar på ridbanan, där går ju gränsen, men det kommer ju lösa sig bara han blir van, och om det inte alltid betyder att han för den skull ska över dem!
jag tror också han är mer dressyris än hoppis - rent allmänt i temperamentet : ) Nu får han ju lite bomvila över vintern iallafall så får du se hur det känns i vår!

Stina

20 november 2011 21:39

Ja, temperamentsmässigt är han äkta dressyrhäst. Mycket nerv och tryck under hovarna.
Billan är hoppehäst - vi kör så det ryker, saker är häftiga och inte otäcka ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 27 maj 2023 14:25


maskrosor är vackra i sina olika stadier.

Av Stina - 19 september 2021 18:52


har firat 18 år tillsammans, det gjorde vi med att köpa oss en brödbakmaskin och äta på McDonalds ... inga stora festligheter här inte ? ...

Av Stina - 29 oktober 2020 19:32


var det som gällde idag ihop med A. Jag klippte Puttes enorma hovskägg medans A klippte Gurra innan hästarna fick gå ut. Så stalljobb, hjälpte till med att ha på medicin på kaninen som kliar sig och efter det lite kaffe. När hästarna ätit färdigt...

Av Stina - 27 oktober 2020 19:19


hade jag stallet medans A jobbade men pga en riktigt hemsk huvudvärk vart det inget pyssel med hästarna. Efter det har jag varit krasslig några dagar så har mest varit sängliggande men nu börjar det vända. Lite pyssel i scraprummet har det dock bl...

Av Stina - 23 oktober 2020 20:05


Var gubben och jag inne på idag. Mycket folk men mindre än väntat faktiskt. Vi kom ut med lite städ och hygiengrejjer, fågelmat, servetter i storpack, nya lampskärmar till sovrumslamporna och en ny fin lampa till köksfönstret. Mycket mer kunde de...

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards