It's my life

Alla inlägg under oktober 2011

Av Stina - 15 oktober 2011 19:31

skrittur i det sköna vädret blev det alltså idag för båda hästarna.

Herr V skötte sig ypperligt fast det mellan varven kändes som att sitta på en bomb som kunde explodera när som helst.

Sara skrittade med på Billan, första gången hon egentligen rider henne sen hon föll av henne förra året och skadade en ryggkota.

Perfekt att hon börjar våga rida henne igen, då kan vi rida ut ihop så en gång i veckan =)


Jag får sällskap så jag slipper rida ut herr V själv och Billan blir motionerad på en gång = lite avlastning.

Sen att vi har det väldigt trevligt på våra turer med mycket prat och skratt är ju inte helt fel ;)


 

Av Stina - 15 oktober 2011 11:06

ska jag bege mig mot stallet för en uteritt på knasbollen ihop med Sarah på Billan.

Kan bli spännande ;)


Läste på lite mer om magnesiumtillskott ang Helenas kommentar som fick tillbaka mig på de tankarna jag haft tidigare om att prova.

Och ja, det kan ju inte skada så varför inte ge det ett försök - ska inhandlas i veckan som kommer så provar vi på.

Kan vi tagga ner så vi inte får såna här utbrott så vore jag glad, det är INTE kul att sitta på i dom här lägena :


    





Av Stina - 14 oktober 2011 16:37

avsaknad av energi idag har jag lyckats motionera båda hästarna.

Jag tömkörde en halvt galen herr V, vart tusan FÅR han all energi ifrån ??


Sedan stack jag ut och klättrade Billan på hackamore.

Bill lekte bulldozer och älgade på som en blådåre både uppför och nerför och jag hade inte en chans med hacket att kontrollera tempo förrens hon började känna av klättringen och bli lite trött.

Trött var däremot jag när det var klart och fick en hemsk kramp i ena vaden som tog en halv evighet innan det släppte.


Gått lite som i en dvala hela dagen, antar att jag varit lite för aktiv med infektionen i kroppen och den säger åt mig att ta det lilla lugna.

Och det tänker jag göra, förutom kvällsfodring ikväll har jag inget annat planerat utan ska bara göra just det - ta det lugnt !

Ha en bra fredagkväll =)


Arkivbild

 




Av Stina - 14 oktober 2011 10:50

är jag idag.

Tror jag tar och gosar ner mig hos Nisse :


 

Av Stina - 13 oktober 2011 16:52

sa KB när herr V och jag kom ner som ekipage nr 2 idag.

Vi började med att prata lite om vad som hänt sen sist och hur sommaren varit med herr V.

KB sa nåt som jag ska komma ihåg dom ggr jag känner mig värdelös och feg för att jag är rädd för att rida styrpelle.

Hon sa att " det krävs mod att erkänna att man är rädd. Dom flesta erkänner det aldrig utan hittar på en massa undanflykter för att rida. Då kommer man aldrig nånstans.

Sen krävs det ett ännu större mod att sitta upp och rida ändå, trots att man är rädd, så jag anser nog att du är full av mod".


bärande


Vi jobbade honom på volt med att få honom avslappnad, eftergiven och börja bära sig bak istället för att bara skjuta på.

Det tog inte sådär hemskt lång tid innan jag hade honom där, mellan hjälperna i form med aktiva bakben.

Jisses så trevlig han är då !

Vi gick vidare ett steg och la in övergång till trav med fokus på att behålla honom där utan att han tappade rygg och bakben.

Var inga som helst problem i höger varv, vänster var jobbigare.

Han la in lite protester och lättade fram en gång, men överlag var han bara så med på noterna och jag skrattade faktiskt högt av glädje när han gick sådär underbart i traven och kände bara wow ! va fin han är =))

Tyvärr har jag inga bilder från den bra delen av passet då Sara var upptagen då med att förbereda Nora för sin lektion.


     

När så Sara red Nora hade jag fullt sjå att hinna byta häst, men jag hann med att ta lite kort och kolla på dom under tiden jag skrittade fram Billan.

Så kanonduktiga var dom !!!!


Billan fick sedan jobba med precis samma sak som herr V.

Skillnaden var bara att vi i stort sett inte kom till travdelen då hon protesterade, försökte dra mig ur sadeln och på alla vis kämpade med att komma undan jobb.

Sto och kallblod - hon är så grymt envis !!! *muttrar*


     

Men jag är GRYMT nöjd med båda träningarna idag och nu har vi saker att jobba på till nästa gång KB kommer ut, vi har bokat ny tid om 2 veckor och jag ser redan fram emot det =))


Av Stina - 12 oktober 2011 18:06

styrpelle, utan det blev en ridtur i paddocken på en hoppig, okoncentrerad och styrig herre.

Dom gamla fjärilarna gjorde sig påminda i magen så vi höll oss helt enkelt till skrittjobb tills han var avslappnad och det tog väl nästan 30 minuter.

Började travjobba men tappade kontakten med honom direkt så jag valde att lägga av där. Vill inte riskera att förlora min nyvunna modighet när det gäller honom, så då tar jag en dag i taget och arbetar på det sätt som känns bra för oss båda.

Funderar på om jag ska ta och rida honom imorgon för KB, första uppsuttet ?

Lite orolig att jag inte ska orka då jag fortfarande har feber och är otroligt trött ... vi får se hur det känns imorgon !


Arkivbild

 

Sedan tog jag mig an Billiebus och klippte henne.

För att vara första gången jag klipper en häst själv så vart väl resultatet helt ok om än inte det snyggaste jag sett *s*

Sedan red vi en halvtimme i paddocken på ett skarpare bett som jag bestämt mig för att prova.

Hon har varit så tråkig på sistone och tagit tag i bettet och dragit iväg närhelst hon velat och inte lyssnat alls.

Det har mer blivit dragkamp av det hela, och hur milt ett tränsbett än är så kan det knappast vara bra att sitta och dra/ta tag hela tiden för att hästen överhuvudtaget ska lyssna.


Och ja, idag hade jag en häst som lyssnade på ytterst små tygelhjälper och faktiskt gick i en riktigt hyfsat kort galopp på volt utan att dra iväg som en blådåre.

Ett av våra bästa pass hittills.

Ska diskutera bettfrågan med KB imorgon, är ju egentligen motståndare till att betsla upp ...

Kan kanske vara kul att höra hur ni ser på det hela och vad för slags bett ni skulle rekommendera i vårat fall att rida med då och då ?


Arkivbild

    

Av Stina - 11 oktober 2011 20:27

skor på sig igen då den goda herr V.

Skon som satt löst fick hovis ta av, rikta till och sätta på igen då han trampat även på den så den åkt snett och böjt till sig.

Hoppas han kan hålla ordning på sina fötter nu då styrpelle !


Arkivbild

 


Av Stina - 10 oktober 2011 20:01

vara lite positiv mitt i allt så har jag fått tag i annan hovslagare - grannen - som kommer imorgon em och fixar yrpelles hovar.

Dessutom är Linda Söderberg Fång ( equiterapeut) på G till stallet för att titta på Vincent och en annan häst i stallet i slutet av månaden.


Om man fokuserar på det positiva och avslutar dagen i ett sådant tänk, borde det inte liksom hänga kvar då till nästa dag ??

Jag tror på det ... *fokuserar hårt på allt positivt som är runtomkring*


Arkivbild

 

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards