It's my life

Alla inlägg under november 2011

Av Stina - 9 november 2011 19:46

att jag blev inröstad i schemagruppen på jobbet, och idag har jag och en tjej till suttit mellan 7.30 och 14 med scheman och därefter ett möte.

Är det nåt som ger mig huvudvärk så är det att sitta still och bara TÄNKA i så många timmar .... kära nån vad jag inte är gjord för sånt !!


Är så tom i bollen att det inlägg jag hade tänkt att skriva .... ja, det har jag glömt bort ....

Ger upp för dagen tror jag !



  



Av Stina - 8 november 2011 06:19

http://tv.expressen.se/noje/1.2615607/har-far-jacksons-lakare-domen


Straffet meddelas den 29 november.


Med tanke på alla grava fel som den goda doktorn gjort sig skyldig till kunde inte domen bli ngn annan ...

Wow

Av Stina - 6 november 2011 15:16

vilken häst jag har !!!!   

Jag pratar om Vincent som jag tog med mig ner på ridbanan för ett dressyrpass.

Egentligen skulle vi ha ridit ut idag med Sarah och Billan, men eftersom Billan saknar en sko så vart det inget av det.

Jag är inte bekväm med att rida ut på honom själv, så då fick det bli ridbanan igen och jisses vad fin han var idag !!!


En så lätt men ändå så ärlig kontakt med handen.

Så känslig för minsta lilla tygeltag och en otrolig vilja att göra rätt !

Han tog även skänkel direkt idag, både framåt och sidvärtes.

Behöll formen under de flesta övergångar och var så ärlig, och trevlig att jag nästan ville gråta hur dumt det än låter !!!!

Han verkar trivas enormt på novabettet som vi red med idag och jag tycker mig märka en attitydförändring som är sååå stor hos honom.

Han kan även spola benen och stå och hänga, vara själv i stallet och stå lugnt i gången och är bara så mer harmonisk.

Magnesium eller inte, jag hoppas det här håller i sig för gott !!!!


Så idag tog vi faktiskt även ett par galopper, 2 fattningar - 2 långsidor i vardera varv .

Jag hade ett litet extra fegtag i martingalremmen och hjärtat dunkade lite extra men tusan - vi gjorde det !!!!!!


Arkivbild

 


Av Stina - 6 november 2011 10:29

har jag fått göra på herr V senaste veckan.

Han har på mornarna haft bakben som mest sett ut som 2 stockar - jämntjocka från hasen och neråt. Det har minskat betydligt när han väl fått röra på sig men varit lite tjockare hela dygnet.

Jag fick för mig att han reagerade lika dant förra året och att det försvann när jag minskade sojamjölet.

Kikade tillbaka i bloggen och ja, jag hade skrivit om det så mina misstankar stämde.

Ibland är det bra att blogga och kunna gå tillbaka =))


Så jag har dragit ner på sojamjölet och problemet är i stort sett borta.


Arkivbild

 


Av Stina - 6 november 2011 08:46

Pessoabett anser många vara rent djurplågeri att ha på sin häst.

Diskussionerna går heta så fort någon använder det och man kan råka ut för rena påhoppen om man har det på sin häst.

Främst handlar diskussionerna om att bettet ger dubbla budskap, hästen får tryck i nacken - sänk huvudet, och bettet hissas upp i munnen - höj huvudet.

Sedan tillkommer diskussioner om att bettet är överrörligt och att du inte kan ge eftergift utan att ge hästen helt långa tyglar.


Så har vi chambonen som ofta rekommenderas att användas vid tex longering för att den uppmuntrar hästen att söka sig framåt/nedåt.

Jag går och grunnar lite på chambonens "likhet" med pessoabettet.

När hästen höjjer huvudet med chambon, får den inte då samma dubbla budskap : - tryck i nacken - sänk huvudet, och bettet hissas upp - höj huvudet, som med pessoabettet ??

Sedan har du ju inte problem med tex eftergift och överrörlighet, men dubbla budskap - får inte hästen det även av denna hjälptygel ?

Eller tänker jag helt galet ??


Arkivbild

 

Av Stina - 5 november 2011 21:21

att rida på banan kvällstid kan Billan och jag meddela =)

Hon reagerade inte ett dugg för skuggor och vi fick till ett riktigt trevligt pass ...

tills hon trampade av sig en framsko.

Suck.


Herr V tog jag ner för longering på banan.

Valde longering för det är en av de motionsformer han är riktigt trygg med, och eftersom han tyckte skuggorna var otäcka sist ville jag inte stressa till det med nåt han inte är bekväm med.

Han var betydligt lugnare idag och mot slutet reagerade han inte alls på skuggorna och mörkret runtomkring.

Duktig kille =))


Arkivbild

 



Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards